Payday loans
    ***  MESEBELI AFRIKA, nov. 25. - dec. 9.   ***  TRIBALJ, Húsvét - április 15-18.   ***   Pilóta regisztráció 2021   ***                  ***   COVID Irányelvek   ***   MONACO, BT - 2022. január 8-15.   ***   ELŐADÁS-SOROZAT   ***  1% ***


Túl a bűvös százason...


Salánki Tamás




(2017. augusztus 15.)


Nagy várakozással néztem a keddi nap elé: előző két nap már repültem egy 80 és egy 60 km-es távot és az aznapi idő is igen biztatóan alakult: relatíve magas légnyomás, jó hőmérsékleti gradiens, gyenge dél-délnyugati szél, kis felhőzet. Tökéletes!  

11 óra körül már fent voltam a kobaridi start helyen. Automatikusan „kikassítással” kezdtem, mert korábban jártam már pórul azzal, hogy lemaradtam egy-egy igen aktív startablakról és sóvárogva néztem a pillanatok alatt felhőalapon lévő pilótákat…
Az idő már kezdett élni: egyre erősödő befújások, illetve már a levegőben lévő pilóták mutatták ezt. Tudtam, hogy egy 50 pluszos – de inkább 100-as! - távhoz kritikus a kellő erősségű napsütötte órák száma. Minél tovább hezitál az ember, annál tovább csökken a távrepülésben potenciálisan megtehető kilométerek száma. (Ez szép megfogalmazás volt.)

Start! A keleti start után viszonylag gyorsan felkerültem a balra található katlanon át a kereszttel megjelölt csúcs fölé. 1800m után ráléptem a gyorsítóra és a Müzli hegyet vettem célba. A hegy elérése után annak nyugati oldalára igyekeztem kerülni. Itt újabb termikeléssel ismét 1700-1800m-en voltam, ahonnan gyorsítóval elértem a következő keresztirányú gerincet. Itt a – szokásos! - 1800m elérése után újabb gyorsítós szakasz következett: ugrató hegy.
Ez a hely kritikusnak mutatkozott a repülés során: egyszer fel 1200-ra majd le 900-ra majd ismét fel 1000-re majd le egészen 800-ig… Ekkor felmerült bennem, hogy innen már nem tudok visszakapaszkodni, de a – sokadszor – alkalmazott szívós, türelmes girheléssel majd 1500m-ig sikerült felkapaszkodnom.

„Ennek már elégnek kell lennie” – gondoltam és ismét a gyorsítóra léptem. 1100m-en át is értem a nagybetűs „STOL” gerincre. Na, innen mehetett a padlógáz! Időnként egy-egy erősebb emelésű szakaszon igyekeztem magasságot nyerni. A gerincen van legalább két viszonylag nagyobb törés. Az egyiken kaptam is 500 Internal Server Error

Internal Server Error

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator at webmaster@stat-counters.net to inform them of the time this error occurred, and the actions you performed just before this error.

More information about this error may be available in the server error log.

Additionally, a 500 Internal Server Error error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

néhány féloldalas csukást: le a gyorsítóról, ép oldalra átterhel, ép oldali fék használata – ahogy tanultam.
Ezeket a részeket innentől nagyobb oldaltávolságot hagyva közelítettem meg...

A következő jellegzetes pont a Gemona előtti nagyobb völgy átrepülése; a szokásos magasságig kitekertem és jöhetett a gyorsító. Az átérés után izgatottan repültem a gemonai rész felé. Az izgalmat az okozta, hogy egyrészt ezen a részen még sosem repültem, másrészt lenyűgöző látvány a hegygerincek utáni óriási síkság látványa!
A gerinc végén visszafordultam és irány vissza!

A néhány sorral korábban említett völgyet ismét átütöttem és némi termikelés után ismét a gyorsítóé lett a főszerep. Megjegyzem, hogy a gyorsítót a termikeléseket leszámítva szinte állandóan használtam, csak néhány esetben – csukás, erősebb turbulencia – léptem le róla. Miután elhagytam a Stol legmagasabb – antennás – pontját kezdtem el gondolkodni, hogy hogyan fogok visszakapaszkodni az ugratóhegy utáni keresztirányú gerincre így délután 5 óra magasságában (emlékezzetek mit mondtam a mondandóm elején erről)…
Ekkor vettem észre, hogy az időközben fel-felbukkanó pilóták az antennás részről átmennek a Bovec előtti gerincre. Ekkor nekem is eszembe jutott ez a visszaút. Visszafordultam és fel is kapaszkodtam az antennánál. Itt igyekeztem kitekerni és irány a Bovec előtti gerinc. Pozitív meglepetésként ért, hogy a gerinc előtt és felett nagyon szépen emelt; gyorsan fel is kerültem 1600m-re. A boveci völgyet sikerült átütni és a Krn nyugati oldalán ismét visszakapaszkodni. A Krn katlan gerincén végigrepülve a Müzli felett voltam.

Mosolyogva gondoltam vissza arra, hogy két nappal ezelőtt ugyanezen Krn-i részen repültem csak a másik irányba! Külön feladatként tűztem ki magamnak, hogy az este 6 órakor már eléggé gyengülő időben elérjem még a kobaridi starthelyet. Hát ezt kitartó munkával el is értem: sikerült egy-két fordulót a starthely felett megtennem!
Innen már kieresztettem és kényelmes (végre!) siklással leszálltam Tolminban széles vigyorral a képemen…
A végeredmény egy 103,78 km-es lapos háromszög lett. Hát ez jó kis nap volt!

KATT IDE A REPÜLÉS RÉSZLETEIHEZ AZ XCONTESTEN