A-vizsga kérdések
Sziasztok vizsgára készülők!
Íme a kérdések. Rágjátok át őket magatokban, lapozgassátok a könyveket, dolgozzátok ki és beszélgessetek róluk egymás közt, akár egy pofa sör és némi meggyes rétes, almás pite (esetleg Kata híres répatortája) társaságában.
Ezek a kérdések bizony nem az iskolai vizsgákon megszokott "szivatós" fajtából valók. Illik tudni a válaszokat álmotokból felébresztve, zsigerből, ösztönből, gondolkodás nélkül. Céljuk nem csupán egy megírandó teszt, amit "le kell tudni", hanem a saját biztonságos és hatékony repüléseteket szolgálja ez a tudás... majdani levegőben, repüléssel töltött élményeitek záloga rejlik benne! Mindez csupán az első lépcsőt jelenti a repülés végtelen útján, azt az alapszintű tudást, amire a későbbiek során tudtok építkezni.
Ja - és ne féljetek, nem lesz az összes kérdés egyszerre a vizsgában. Mazsolázgatunk belőlük ;-)
Jó tanulást, elmélkedést és repülést kívánva:
a Fly Away Team
Az írásbeli vizsgák
értékelésekor azt szeretnénk látni, hogy nem csak „vakon” bemagoltátok, hanem
értitek a válaszokat, amiket adtok. Fontos szempont, hogy átlássátok az
összefüggéseket a siklóernyőzéssel, a biztonságos és a hatékony repüléssel.
Vagyis a válaszoknak alkalmazható tudást kell tükrözniük – éppen ezek a
szempontok alapján vannak, kiemelten hangsúlyos feladatok is!
AERODINAMIKA
1. Rajzolj egy
szárnyprofilt, majd jelöld be az ábrán a szárnyra ható erőket, nevezd is research meg
őket! Írd le a melyik erő, mivel, milyen összefüggésben áll. – 6
pont 2. Milyen
szélsebesség felett tilos elstartolni? Miért? Mi az aerodinamikai magyarázata? – 3
pont 3. Milyen elv
alapján repül a szárnyprofil? Mit mond ki ez a törvény? Hogyan vonatkozik ez a
siklóernyőre és a siklóernyős repülésre? – 3 pont 4. Rajzolj egy
koordináta rendszert, benne annak az ernyőnek a sebességpolárisát, melynek
jellemző adatai: Vmin 21 km/h (süllyedés 1,1 m/s); Vmax 72
km/h (süllyedés 3,9 m/s); min. süllyedés 0.9 m/s (29 km/h-nál); legjobb siklás 36
km/h. Jelöld be az ábrán a polárgörbe nevezetes pontjait. Rajzold le, hogyan
tolódik el a polárgörbe, ha ez az ernyő 4 m/s-os emelésben és 20 km/h-os
hátszélben repül! – 4 pont 5. Rajzolj egy
koordináta rendszert, benne annak az ernyőnek a sebességpolárisát, melynek
jellemző adatai: Vmin 22 km/h (süllyedés 1,4 m/s); Vmax 48
km/h (süllyedés 2,6 m/s); min. süllyedés 1.1 m/s (29 km/h-nál); legjobb siklás 37
km/h. Jelöld be az ábrán a polárgörbe nevezetes pontjait. Rajzold le, hogyan
tolódik el a polárgörbe, ha ez az ernyő 4 m/s-os süllyedésbe kerül! – 4
pont 6. Rajzolj egy
koordináta rendszert, benne annak az ernyőnek a sebességpolárisát, melynek
jellemző adatai: Vmin 22 km/h (süllyedés 1,4 m/s); Vmax 48
km/h (süllyedés 2,6 m/s); min. süllyedés 1.1 m/s (29 km/h-nál); legjobb siklás 37
km/h. Jelöld be az ábrán a polárgörbe nevezetes pontjait. Rajzold le, hogyan
tolódik el a polárgörbe, ha ez az ernyő 25 km/h-os szembeszélben halad! – 4
pont 7. Miért kell
nyomnunk a gyorsítót leáramlásban? (aerodinamikai
magyarázatot várunk a megfelelő ábrával alátámasztva és szöveges indoklással)
– 3
pont 8. Nevezd meg a
siklórepülés három alapfeltételét! – 3 pont 9. Mit nevezünk
trimm sebességnek? Kb. milyen érték ez? – 2 pont 10. Lehet-e
szélcsendben repülni siklóernyővel? Miért? – 1 pont 11. Repülhetünk-e
siklóernyővel az ernyő trimm sebességénél nagyobb hátszélben? Miért? – 1
pont 12. Előidézhet-e
repülés közben az oldalszél féloldalas csukást? Ha igen – miért? Ha nem – miért
nem? –
1 pont 13. Mi az
állásszög? Hogyan tudjuk megváltoztatni és mi változik általa? – 3
pont 14. Mire kell
figyelni minimum és maximum állásszögnél? Miért? – 3 pont 15. Ha a pilóta
maximálisan kinyomja a gyorsítóját egy ernyőnek, melynek légnagyobb sebessége
58 km/h miközben 20 km/ h szembeszélben repül – (1) mennyi az ernyő sebessége a
közeghez viszonyítva és (2) mennyi a talajhoz viszonyítva? – 2 pont 16. Mit nevezünk
siklószámnak? Kb. milyen siklószámuk van a mai ernyőknek? – 1
pont 17. Hogyan
változik a minimum és maximum terheléssel az ernyő siklószáma? Rajzolj egy
ábrát és magyarázd el az aerodinamikai összefüggéseket! – 3 pont
FELSZERELÉSISMERET
1. Rajzolj egy
ábrát és nevezd meg rajta a kupola részeit.
– 3 pont 2. Milyen súlyú a
vitorla anyaga /m2 és kb. hány m2 van egy kupolában? – 2
pont 3. Milyen súlyú kb.
egy siklóernyő? – 1 pont 4. Mi a
„ripstop” és mi a szerepe? – 2 pont 5. Mi a
„rigifoil” és mi a szerepe? – 2 pont 6. Mik azok a
„stablapok” és mi a szerepük? Melyik zsinór csatlakozik hozzájuk? – 4
pont 7. Rajzolj egy
ábrát és nevezd meg rajta a zsinórzat részeit. – 3 pont 8. Hány mm a
függesztő zsinórok átlagos átmérője? Mennyi kb. a teherbírásuk? – 2
pont 9. A kupola mely
részéhez kapcsolódnak a fékzsinórok? Hogyan működnek, mire használjuk, és milyen
változást idéznek elő a kupolán? – 3 pont 10.Rajzolj egy
ábrát és nevezd meg rajta hevederzet részeit! – 3 pont 11. Rajzolj egy
trimmrendszert és ismertesd a működését! – 3 pont 12. Hogyan
használjuk a gyorsítót? Mikor kell bekötni? Beállításánál mik a legfőbb
szempontok? – 2 pont 13. Rajzolj le
egy beülőt és nevezd meg rajta a részeit! – 3 pont 14. Milyen alapvető
beülő típusokat ismersz? Milyen lényegi különbségek lehetnek az egyes modellek
között? – 3 pont 15. Milyen
rendszer(ek) szerint sorolják be a siklóernyőket? Biztonsági vagy teljesítményparaméterekhez
kötődik a besorolás? Milyen tudásszinthez, évi kb. hány repült órához
ajánlottak az egyes osztályok? – 4 pont 16. Mit mond
számodra egy „DHV matrica”? Milyen adatokat találsz rajta? Hol találod az
adattáblát? – 3 pont 17. Mit jelent a
porozitás fogalma? Milyen egységben és hogyan mérjük? Milyen érték alatt válhat
veszélyessé az ernyő? Mi a veszélye az alacsony porozitású ernyőnek? – 3
pont 18. A magasabb
porozitás feltétlen jobb állapotú kupolát jelent-e? Ha igen – miért? Ha nem –
miért nem? – 2 pont 19. Miért nem
érdemes egy bizonyos érték fölött az ernyők porozitását egymással
összehasonlítani? – 1 pont 20. Milyen mentőernyőket
/ mentőrendszereket ismersz? Mik a sajátosságaik? – 3 pont 21. Hasonlítsd
össze a hagyományos körkupolás és a rogallo mentőernyő tulajdonságait! – 3
pont 22. Sorold fel a
VFR (látvarepülés) navigációs eszközeit! Írd le működési elvüket, illetve mire,
hogyan használjuk őket! – 3 pont 23. Hogyan
győződhetsz meg arról, hogy egy siklóernyő a korának megfelelő, és repülésre
alkalmas állapotban van-e? Mik a legfontosabb paraméterek? – 3
pont 24. Milyen típusú
siklóernyőzéshez használt sisakokat ismersz? Milyen szempontokat kell
figyelembe venni? – 2 pont 25. Milyen a
megfelelő siklóernyős bakancs? Miért? – 2 pont 26. Milyen egyéb
szempontokra kell / érdemes odafigyelni a pilóta öltözeténél? – 2
pont
REPÜLÉSTECHNIKA
1. Hogyan
terítjük start előtt az ernyőt? (forma, pilóta, szélirány stb.) – 3
pont 2. Mennyiben
terítem az ernyőt másként, ha erős szélben, és ha szélcsendben startolok? – 2
pont 3. Ismertesd a
start előtti ellenőrzés lépéseit! – 5 pont 4. Mit és hogyan
kell ellenőrizni a mentőernyővel kapcsolatban start előtt? Miért? – 1 pont 5. Hány
szakaszból áll a start és mik ezek? – 3 pont 6. Milyen
starttechnikákat ismersz? Ismertesd mindegyiknél, hogy mikor, hogyan használjuk
őket és miért? – 4 pont 7. Mit nevezünk
kontrollpillantásnak? Mikor használjuk, hogyan és miért? – 1 pont 8. Mit nevezünk
a startolást követő veszélyzónának? Mire ügyeljünk startnál, hogy minimálisra
csökkentsük a baleset esélyét? – 3 pont 9. Milyen
behelyezkedési módokat ismersz leszálláshoz? Ismertesd őket! – 4
pont 10. Rajzold le,
hogyan szállsz le nyolcasozással! Írd le, hogyan hajtod végre és mire kell
figyelni! – 2 pont 11. Rajzold le,
hogyan helyezkedsz be iskolakörrel! Írd le mik a legfőbb szempontok, mire kell
figyelned! – 2 pont 12. Hogyan
történik a leszállás és milyen fázisai vannak? – 3 pont 13. Mit nevezünk
végsiklásnak? Hogyan hajtod végre? Miért fontos? – 2 pont 14. Miért nem
indulhatunk el hátszélben? – 2 pont 15. Hogyan
irányítod a siklóernyőt a levegőben? – 1 pont 16. Hogyan
fordulsz balra a siklóernyővel? – 2 pont 17. Milyen
mértékig használhatod a fékeket a siklóernyőn? Miért? – 2 pont 18. Milyen
mértékig és hogyan használhatod a testsúlyod az ernyő irányításánál? – 1
pont 19. Mit jelent a
„passzív biztonsági paraméterek” fogalma? Mi kell ahhoz, hogy működni tudjanak?
Mennyiben változik ez ernyőtípusonként? – 3 pont 20. Hogyan
repülünk a lejtőszélben? (Itt
repüléstechnikai választ várunk! – A repülés vonala. A fordulók módja, helye.
Az ernyő pozíciója a lejtőhöz képest.) – 3 pont 21. Hogyan tudod
elérni, hogy laposabban, kisebb merüléssel forduljon az ernyő? – 1
pont 22. Hol találom
lejtőszélben a legideálisabb emelőzónát? – 2 pont 23. Már a
levegőben vagy, amikor a lejtőszél veszélyesen megerősödik. Mit teszel
ilyenkor? (legalább 3 változatot sorolj
fel!) – 3 pont 24. Hogyan
repülünk termikben? – 3 pont
KÜLÖNLEGES
REPÜLÉSI HELYZETEK
1. Mit teszel,
ha az ernyő felhúzásakor csomót látsz a zsinórzaton? – 1 pont 2. Mit teszel,
ha a levegőben vagy, amikor csomót észlelsz a zsinórzaton? Milyen veszéllyel
jár ez? Mire kell figyelni a repülésnél? – 3 pont 3. Egyenletes leáramlásba
kerülve mit teszel? Miért? – 2 pont 4. Turbulens
leáramlásba kerülve mit teszel? Miért? – 2 pont 5. Mi a
„fülcsukás”? Mire és mikor használjuk? Mik a jellemzői? Mennyit süllyed benne
az ernyő?– 3 pont 6. Mutasd be,
hogyan idézed elő és hogyan vezeted ki a fülcsukást! – 2 pont 7. Hogyan
irányítom az ernyőt csukott fülekkel? – 1 pont 8. Milyen
sorrendben használjuk a fülcsukást és a gyorsítót? Miért? Fordított sorrendben
mi történhet? – 2 pont 9. Hogyan
nevezzük azt a helyzetet, amikor az ernyőd belépőéle aláhajlik? Mikor fordulhat
elő? Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Hogyan korrigálható? Mikor
jelenthet komoly vészhelyzetet és miért?– 5 pont 10. Kezdő pilóták
jellemzően a repülés mely fázisában idézhetnek elő frontstallt? Milyen hibát
követnek el ehhez? – 2 pont 11. Az ernyőd
baloldala becsukódik, hogyan korrigálod ezt a helyzetet? Mi válthatja ki? Hogyan
zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Megelőzhető-e és ha igen, hogyan? – 5
pont 12. Miért előz
meg és fordul dinamikusan a nyitott oldal féloldalas csukás esetén? (a kérdésre aerodinamikai / fizikai
magyarázatot várunk) – 3 pont 13. Mi a
zsákesés? Mi történik ilyenkor? Miről ismered fel? Mik a jellemzői? Mikor
fordulhat elő? Mi a veszélye? Hogyan korrigálod? – 5 pont 14. Mi a B-stall?
Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Mennyivel süllyed az ernyő stabil
B-stallban? Hogyan idézed elő? Hogyan vezeted ki? Mikor használjuk és mikor
nem? – 5 pont 15. Milyen
horizontális sebessége van az ernyőnek B-stallban? – 1 pont 16. Mi a spirál?
Mik a jellemzői? Mennyivel süllyed(het) az ernyő? Hogyan vezeted be és hogyan
vezeted ki? Mikor használjuk? – 5 pont 17. Mik a spirál
veszélyei főként a tanulási fázisban? – 2 pont 18. Mondj olyan
külső körülményt, amely előidézheti a full stallt! Miért? – 1
pont 19. Mi a full
stall? Ki vagy mi idézheti elő? Hogyan zajlik, hogy néz ki a full stall
folyamata? Hogyan korrigálható? – 4 pont 20. Jellemzően
milyen helyzetekben húznak a pilóták szándékolatlanul full stallt? – 2
pont 21. Ha a pilóta
már átejtette az ernyőt és levált az áramlás a kupoláról, mikor és hogyan
engedheti vissza a fékeket és mikor nem? Miért? – 2 pont 22. Mi a negatív
kanyar? Ki vagy mi idézheti elő? Miről ismered fel? Hogyan korrigálható? – 4
pont 23. Jellemzően
milyen helyzetekben húznak a pilóták szándékolatlanul negatívot? – 2
pont 24. Milyen
helyzetekben használunk mentőernyőt? Mikor érdemes még a főernyő
helyrehozatalával próbálkozni és mikor kell azonnal mentőernyőt dobni? – 2
pont 25. Hány fázisból
áll a mentőernyő dobás és mik azok? Hogyan használjuk a mentőernyőt? – 3
pont 26. Az eldobást
követően milyen dolga van még a pilótának, mire kell odafigyelnie? Miért? – 2
pont 27. Mire kell
figyelni a pilótának mentőernyővel történő földetérésnél? – 2
pont 28. Hová van
bekötve a mentőernyő és miért? – 2 pont 29. Mit nevezünk
V-állásnak mentőernyő dobás esetén? Miért fordulhat elő? Mik a veszélyei?
Hogyan kerülhető el? – 3 pont
METEOROLÓGIA
1. Mit jelent az
időjárás fogalma? – 1 pont 2. Milyen
időjárási paramétereket figyelünk, amikor meg szeretnénk határozni, hogy
alkalmas-e siklóernyős repülésre az Időjárás? – 3 pont 3. A légkör mely
rétegében játszódnak a számunkra fontos időjárási jelenségek? Milyen magas
réteget jelent ez a sarkoknál és az egyenlítőnél? – 2 pont 4. Mi az
„izobár” fogalmának jelentése? – 1 pont 5. Mit nevezünk
anticiklonnak? Mik a jellemzői? – 3 pont 6. Mit nevezünk
ciklonnak? Mi a szerepe? Mik a jellemzői? – 3 pont 7. Hogyan
jelölik a térképeken a hidegfrontot? – 1 pont 8. Mutasd be a
’klasszikus’, másodfajú hidegfrontot! – 3 pont 9. Hogyan
jelölik az időjárási térképeken a meleg frontot? – 1 pont 10. Mutasd be a
melegfrontot! – 3 pont 11. Hogyan
jelölik az időjárási térképeken az okklúziós frontot? – 1 pont 12. Mit jelent az
okklúziós front? Jellemezd! – 3 pont 13. Mit mesél
számodra egy izobár térkép? Mit és hogyan tudsz leolvasni róla? – 4
pont 14. Mi az
izotermia? – 1 pont 15. Mi az
inverzió? Szabad szemmel hogyan láthatod? – 2 pont 16. Mit nevezünk
adiabatikus folyamatnak? – 1 pont 17. Mit jelent a
hőmérsékleti gradiens fogalma? – 1 pont 18. Mennyi az
átlagos hőmérsékleti gradiens értéke? – 1 pont 19. Mennyi a
közepes tengerszintre ható légnyomás átlagos értéke? – 1 pont 20. Ismertesd a
lejtőszél kialakulásának feltételeit! Jelöld be egy ábrán az emelőzónákat és a
rotort! – 3 pont 21. Hogyan
változik a lejtő emelőtere a lejtő meredekségével? – 2 pont 22. A hegyoldal
szél felőli oldalán hol számíthatunk turbulenciára? – 1 pont 23. Hogyan alakul
napközben a termikus aktivitás? Kezdő pilótáknak a nap mely szakaszában
tanácsos szüneteltetni a repüléseiket? (napszak, időjárás, évszak…) – 3
pont 24. Hol és hogyan
keletkezik a termik? Mik a termik kialakulásának feltételei? – 4
pont 25. Hogyan
változnak a termik tulajdonságai a magassággal? – 2 pont 26. Rajzold le a
termik vízszintes keresztmetszetét, ha a szél a papírlapodon jobbról fúj! Írd
le mi, mit jelent rajta! – 2 pont 27. Mi a
völgyszél? – 3 pont 28. Hogyan
működik a parti szél? – 3 pont 29. Hogyan és mi
szerint osztályozzuk a felhőket? - 3 pont 30. Hogyan
osztályozzuk a felhőket magasságuk szerint? Mutasd be a különböző rétegeket, a
felhők jellemző anyagát és milyen előtagot kapnak! – 4 pont 31. Hogyan
osztályozzuk a felhőket alakjuk szerint? – 3 pont 32. Sorold fel a
10 felhőfajt! – 5 pont 33. Sorolj fel
néhány „beszélő felhőt”! Írd le, hogy néznek ki, hol helyezkednek el és mit
mondanak neked? – 4 pont 34. Milyen
feltételek szükségesek a zivatar kialakulásához? – 3 pont 35. Milyen jelek
utalnak zivatarveszélyre hosszabb idővel, majd közvetlenül előtte? – 4
pont 36. Mik a zivatar
veszélyei a siklóernyősökre nézve? – 3 pont 37. Mit jelent a
kifutószél fogalma? – 1 pont 38. Milyen
távolságba érhet el a kifutószél és milyen szélsebességgel? – 2 pont
SIKLÓERNYŐS
ETIKETT
1. Sorolj fel
néhány dolgot, ami az alapvető siklóernyős kultúrához tartozik – starthelyen,
levegőben, leszállóban – 5 pont 2. Sorolj fel
néhány dolgot, amit siklóernyősként megtehetsz a természet védelméért! – 4
pont
EGÉSZSÉGÜGY
1. Miért fontos
a folyadék pótlása sportolás közben? Mik lehetnek a dehidratáció tünetei és
következményei? – 2 pont 2. Mit jelent a
napszúrás és a hőguta? Hogyan előzhetőek meg? – 2 pont 3. Kullancscsípés
esetén mi a teendő? – 1 pont 4. Milyen
tünetek utalhatnak allergiára és mi a teendő? – 2 pont 5. Mit teszel,
ha szemtanúja vagy egy személyi sérüléssel járó balesetnek, vagy sérültet
találsz valahol (vagyis nem láttad magát a balesetet)? 6. Milyen alapvető
információk lehetnek fontosak és miért? – 3 pont 7. Hogyan döntöd
el egy balesetnél, hogy egy sérülthöz mentőt kell hívni, elégséges bevinni az
ügyeletre vagy nem igényel orvosi ellátást? – 2 pont
TEMATIKA,
SZABÁLYOK, JOGSZABÁLYOK
1. Mi az a
REBISZ? Mikor és milyen eseményeket kell bejelenteni hozzá? Miért? – 2
pont 2. Milyen
szervezethez kapcsolódik a REBISZ és hol találod a telefonszámát? – 2
pont 3. Miért és
mikor fontos a légterek ismerete? – 2 pont 4. Mi a nem
ellenőrzött légterek maximális átlagos tengerszint feletti magassága
Magyarország felett? – 1 pont 5. Ingyenes
hivatalos forrásból honnan kaphatunk információt a napi légtérfelhasználási
tervben érintett légterekről és azok tervezett üzemidejéről? – 1
pont 6. Mi az
alapvető különbség az ellenőrzött és a nem ellenőrzött légterek között? – 1
pont 7. Mit jelent a
G és az F légtér? – 2 pont 8. Mit jelent a
D, a P és az R légtér? Értelmezd őket röviden! – 3 pont 9. Mit
jelentenek a VFR és az IFR fogalmak? A siklóernyőzésre melyik vonatkozik? – 2
pont 10. Ismertesd a
kitérés szabályait nyílt légtérben és lejtőszélben! – 3 pont 11. Ismertesd
különböző repülőeszközök találkozásának alapelveit! – 2 pont 12. Ismertesd a
termikrepülés szabályait! – 2 pont 13. Mit nevezünk
holttérnek? - 1 pont 14. Mit teszel,
ha beleset veszélyt észlelsz egy szabálytalan módon feléd közeledő pilóta
miatt? – 2 pont 15. Milyen
dokumentumok szükségesek a jogszerű siklóernyős repüléshez Magyarországon? Mely
papíroknak kell a pilótánál/növendéknél lenni és melyeknek otthon? – 3
pont 16. Milyen
képzettségi szintet jelent az A-vizsga magyarul és nemzetközi megjelöléssel?
Mire jogosít? (időjárási körülmények, felügyelet) – 3 pont 17. Mit jelent a
Gyakorló Pilóta jogosítás? Mik a feltételei, mire jogosít? Mennyi ideig
érvényes? Érvényes-e az országhatáron kívül? – 2 pont 18. Milyen
képzettségi szint jogosít először önálló repülésre? Mik a feltételei? – 2
pont
1. Mik azok a stablapok, és mi
a szerepük?
|