*** MONACO, biztonságtechnikával 2025. február 2-9.  ***    MAROKKÓ, november 19-26.   ***                                                                      *** FW Előadás-sorozat és Klubestek  ***  1% *** 
    B-vizsga kérdések

    Itt végre az önálló pilóta képzettségi szint a tét!

    Elérkeztetek arra pontra, ahol már bonyolultabb időjárási körülmények között is 302 Found

    Found

    The document has moved here.

    tudnotok kell irányítani az ernyőt, megelőzni és kezelni az alapszintű vészhelyzeteket, szükség esetén pedig alkalmazni a magasságvesztési manővereket.
    A kérdések most sem "szivatósak". A bennük rejlő tudásanyag egyrészt a biztonságotokat szolgálja, másrészt azt, hogy hatékonyan tudjátok kihasználni a repülésre szánt időt és a körülményeket.

    Jó tanulást, elmélkedést és repülést kívánva:

    a Fly Away Team


    Az írásbeli vizsgák értékelésekor azt szeretnénk látni, hogy nem csak „vakon” bemagoltátok, hanem értitek a válaszokat, amiket adtok. Fontos szempont, hogy átlássátok az összefüggéseket a siklóernyőzéssel, a biztonságos és a hatékony repüléssel. Vagyis a válaszoknak alkalmazható tudást kell tükrözniük – éppen ezek a szempontok alapján vannak, kiemelten hangsúlyos feladatok is!


    AERODINAMIKA


    1. Milyen szélsebesség felett tilos elstartolni? Miért? Mi az aerodinamikai magyarázata? – 3 pont

    2. Rajzolj egy szárnyprofilt, majd jelöld be az ábrán a szárnyra ható erőket, nevezd is meg őket! Írd le a melyik erő, mivel, milyen összefüggésben áll. 6 pont

    3. Miért előz meg és fordul dinamikusan a nyitott oldal féloldalas csukás esetén? (a kérdésre aerodinamikai / fizikai magyarázatot várunk)3 pont

    4. Miért kell nyomnunk a gyorsítót leáramlásban? (aerodinamikai magyarázatot várunk a megfelelő ábrával alátámasztva és szöveges indoklással)4 pont

    5. Hogyan változik a siklószám a minimum és a maximum terhelés esetén? Rajzolj egy ábrát és magyarázd el az aerodinamikai összefüggéseket! – 3 pont

    6. Mitől esik át az ernyő? Mi történik ilyenkor? (aerodinamikai magyarázattal)2 pont

    7. Előidézhet-e repülésközben az oldalszél féloldalas csukást? Miért? – 1 pont

    8. Ha a pilóta maximálisan kinyomja a gyorsítóját egy ernyőnek, melynek legnagyobb sebessége 72 km/h miközben 20 km/ h hátszélben repül – (1) mennyi az ernyő sebessége a közeghez viszonyítva és (2) mennyi a talajhoz viszonyítva? – 2 pont

    9. Mit nevezünk Venturi hatásnak? Milyen szerepe van a siklóernyőzésben? – 2 pont

    10. Mi az állásszög? Hogyan tudjuk megváltoztatni és mi változik általa? – 2 pont

    11. Mire kell figyelni minimum és maximum állásszögnél? Miért?3 pont


    Felszerelésismeret


    1. Mit jelent a porozitás fogalma? Milyen egységben és hogyan mérjük? Milyen különbség lehet anyagtípusonként? Milyen érték alatt válhat veszélyessé az ernyő? Mi a veszélye az alacsony porozitású ernyőnek? – 4 pont

    2. Milyen rendszer(ek) szerint sorolják be a siklóernyőket? Biztonsági vagy teljesítményparaméterekhez kötődik a besorolás? Milyen tudásszinthez, évi kb. hány repült órához ajánlottak az egyes osztályok? – 4 pont

    3. Mit mond számodra egy „DHV plakett”? Milyen adatokat találsz rajta? Hol találod az adattáblát? – 3 pont

    4. Mi a „ripstop” és mi a szerepe? – 2 pont

    5. Mi a „rigifoil” és mi a szerepe? – 2 pont

    6. Mit jelent a „cápaorr”? Mi a szerepe? – 2 pont

    7. Mit jelent a ’diagonál cella’ és mi a szerepe? – 2 pont

    8. Mik azok a „stablapok” és mi a szerepük? Melyik zsinór csatlakozik hozzájuk? – 4 pont

    9. Hány repült óra után ajánlatos ellenőrizni a zsinórokat? Mikor kötelező az ellenőrzés és milyen esetekben ajánlott? Miért? – 3 pont

    10. Hogyan épül fel a „kétzsinóros” ernyő zsinórzata? – 2 pont

    11. Hogyan használjuk a gyorsítót? Mikor kell bekötni? Beállításánál mik a legfőbb szempontok? – 2 pont

    12. Milyen mentőernyőket / mentőrendszereket ismersz? Mik a sajátosságaik? – 3 pont

    13. Hasonlítsd össze a hagyományos körkupolás és a rogallo mentőernyő tulajdonságait! – 3 pont

    14. Sorold fel a VFR (látvarepülés) navigációs eszközeit! Írd le működési elvüket, illetve mire, hogyan használjuk őket! – 3 pont

    15. Miért szükséges a magasságmérő használata? – 1 pont


    Repüléstechnika


    1. Hány szakaszból áll a start és mik ezek? – 2 pont
    2. Milyen behelyezkedési módokat ismersz leszálláshoz? Ismertesd őket! – 3 pont

    3. Rajzold le, hogyan szállsz le nyolcasozással! Írd le, hogyan hajtod végre és mire kell figyelni! – 2 pont

    4. Rajzold le, hogyan helyezkedsz be iskolakörrel! Írd le mik a legfőbb szempontok, mire kell figyelned! – 2 pont

    5. Mire kell odafigyelni, ha sok ernyő egyszerre helyezkedik be a leszállóba?  - 2 pont

    6. Mire figyelsz, amikor ismeretlen leszállóhelyet választasz pl. távrepülés során? – 2 pont

    7. Ismeretlen, szélzsák nélküli leszállóban mi alapján határozhatod meg a szélirányt? – 2 pont

    8. Mit jelent a „passzív biztonsági paraméterek” fogalma? Mi kell ahhoz, hogy működni tudjanak? Mennyiben változik ez ernyőtípusonként? – 3 pont

    9. Hogyan repülünk a lejtőszélben? (Itt repüléstechnikai választ várunk! – A repülés vonala. A fordulók módja, helye. Az ernyő pozíciója a lejtőhöz képest.) – 3 pont

    10. Hol találom lejtőszélben a legideálisabb emelőzónát? – 2 pont

    11. Már a levegőben vagy, amikor a lejtőszél veszélyesen megerősödik. Mit teszel ilyenkor? (legalább 3 változatot sorolj fel!) – 3 pont

    12. Hogyan repülünk termikben? – 3 pont

    13. Hogyan találod meg a termik magját? Mi a különbség, ha szembeszélben, vagy ha hátszélben érkezel a termikbe? – 3 pont

    14. Találkozhatsz-e erdőterület fölött termikkel? Miért? – 2 pont

    15. A talajhoz viszonylag közeli zónában haladva hol keresnél termiket? – 3 pont

    16. A felhőalapon (vagy felhőalaphoz közel) repülve milyen jelek alapján keresnéd a következő termiket? – 2 pont

    17. Mit jelent az „aktív repülés” fogalma? Miért hasznos? – 2 pont

    18. Mit nevezünk MacCready elvnek és hogyan alkalmazzuk a siklóernyős repülésben? – 3 pont


    Különleges repülési helyzetek

    1. Hogyan irányítod az ernyőt, ha elszakad a fékzsinór? – 2 pont
    2. Mit teszel, ha felhúzás után csomót látsz a zsinórokon? Mit teszel, ha még a talajon veszed észre a csomót? És mit teszel, ha már csak a levegőben? – 3 pont

    3. Egyenletes leáramlásba kerülve mit teszel? Miért? – 2 pont

    4. Turbulens leáramlásba kerülve mit teszel? Miért? – 2 pont

    5. Milyen sorrendben használjuk a fülcsukást és a gyorsítót? Miért? Fordított sorrendben mi történhet? – 2 pont

    6. Mi a front stall? Mikor fordulhat elő? Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Hogyan korrigálható? Mikor jelenthet komoly vészhelyzetet és miért?– 4 pont

    7. Az ernyőd baloldala becsukódik, hogyan korrigálod ezt a helyzetet? Mi válthatja ki? Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Megelőzhető-e és ha igen, hogyan? – 4 pont

    8. Milyen alapvető különbség van a szimulált és a valós helyzetben bekövetkező féloldalas csukás között? – 1 pont

    9. Féloldalas csukás esetén milyen mértékben kell az ellenkező oldalt fékezni? Miért? – 2 pont

    10. Milyen különbség lehet a trimmsebességen, illetve a kigyorsított állapotban bekövetkező csukások között? Miért? – 2 pont

    11. Milyen magasságleépítési manővereket ismersz? Ismertesd őket! (mikor alkalmazhatod, süllyedés mértéke, alkalmazás technikája) – 6 pont

    12. Mi a B-stall? Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Mennyivel süllyed az ernyő stabil B-stallban? Hogyan idézem elő? Hogyan vezetem ki? Mikor használjuk és mikor nem? – 4 pont

    13. Milyen horizontális sebessége van az ernyőnek B-stallban? – 1 pont

    14. Ha B-stallban fordul az ernyőd, mi okozhatja? Hogyan korrigálod? – 2 pont

    15. Hogyan kell kivezetni B-stallból az ernyőt? Miért? – 2 pont
    16. Mi a frontrozetta? Mikor következhet be? Hogy néz ki? Mi a veszélye? Hogyan korrigálod? – 3 pont

    17. Mi a spirál? Mik a jellemzői? Mennyivel süllyed(het) az ernyő? Mikor használjuk? – 4 pont

    18. Milyen bevezetési módokat ismersz spirálba? Ismertesd őket!- 3 pont

    19. Hogyan vezeted ki az ernyőt spirálból? – 2 pont

    20. Mik lehetnek a spirál veszélyei főként a tanulási fázisban? – 2 pont

    21. Mondj olyan külső körülményt, amely előidézheti a full stallt! Miért? – 1 pont

    22. Mi a full stall? Ki vagy mi idézheti elő? Hogyan zajlik, hogy néz ki a full stall folyamata? Hogyan korrigálható? – 4 pont

    23. Jellemzően milyen helyzetekben húznak a pilóták szándékolatlanul full stallt? – 1 pont

    24. Ha a pilóta már átejtette az ernyőt és levált az áramlás a kupoláról, mikor és hogyan engedheti vissza a fékeket és mikor nem? Miért? – 2 pont

    25. Mi a negatív kanyar? Ki vagy mi idézheti elő? Miről ismered fel? Hogyan korrigálható? – 4 pont

    26. Jellemzően milyen helyzetekben húznak a pilóták szándékolatlanul negatívot? – 1 pont

    27. Mi a zsákesés? Mi történik ilyenkor? Miről ismered fel? Mik a jellemzői? Mikor fordulhat elő? Mi a veszélye? Hogyan korrigáljuk? – 4 pont

    28. Milyen helyzetekben használunk mentőernyőt? Mikor érdemes még a főernyő helyrehozatalával próbálkozni és mikor kell azonnal mentőernyőt dobni? – 2 pont

    29. Hány fázisból áll a mentőernyő dobás és mik azok? Hogyan használjuk a mentőernyőt? – 3 pont

    30. Az eldobást követően milyen dolga van még a pilótának, mire kell odafigyelnie? Miért? – 2 pont

    31. Mire kell figyelni a pilótának mentőernyővel történő földetérésnél? – 2 pont

    32. Hová van bekötve a mentőernyő és miért? – 2 pont

    33. Mit nevezünk V-állásnak mentőernyő dobás esetén? Miért fordulhat elő? Mik a veszélyei? Hogyan kerülhető el? – 3 pont


    Meteorológia

    1. Milyen időjárási paramétereket figyelünk, amikor meg szeretnénk határozni, hogy alkalmas-e siklóernyős repülésre az Időjárás? – 3 pont

    2. Mi a Coriolis-erő? – 1 pont

    3. Mi az izotermia? – 1 pont

    4. Mi az inverzió? Szabad szemmel hogyan láthatod? – 2 pont

    5. Mit jelent a hőmérsékleti gradiens fogalma? – 1 pont
    6. Mit nevezünk adiabatikus folyamatnak? – 1 pont

    7. Milyen hőmérsékleti gradienseket ismersz? – 2 pont

    8. Mennyi az átlagos hőmérsékleti gradiens értéke a mérsékelt övben? – 1 pont

    9. Mennyi a száraz levegőre jellemző adiabatikus hőmérsékleti gradiens értéke? – 1 pont

    10. Mennyi a közepes tengerszintre ható légnyomás átlagos értéke? – 1 pont

    11. Mi a jele az időjárási térképeken a hidegfrontnak, a melegfrontnak és az okklúziós frontnak? – 2 pont

    12. Mit nevezünk anticiklonnak? Mik a jellemzői? – 3 pont

    13. Mit nevezünk ciklonnak? Mi a szerepe? Mik a jellemzői? – 3 pont

    14. Mutasd be a ’klasszikus’, másodfajú hidegfrontot! – 3 pont

    15. Mutasd be a melegfrontot! – 3 pont

    16. Mit jelent az okklúziós front? Jellemezd! – 3 pont

    17. Mi az ’izobár’ fogalmának jelentése? – 1 pont

    18. Mit mesél számodra egy izobár térkép? Mit és hogyan tudsz leolvasni róla? – 4 pont

    19. Ismertesd a lejtőszél kialakulásának feltételeit! Jelöld be egy ábrán az emelőzónát és a rotort! Hogyan változik a lejtő emelőtere a lejtő meredekségével? – 3 pont

    20. Hol és hogyan keletkezik a termik? Mik a termik kialakulásának feltételei? – 3 pont

    21. Hogyan változnak a termik tulajdonságai a magassággal?2 pont

    22. Ábrázold a termik metszetét szélcsendes és szeles időben! Írd le mi, mit jelent rajta! – 3 pont

    23. Hogyan állapítod meg, hogy egy cumulus keletkező, aktív vagy feloszló életszakaszában van? – 2 pont

    24. Mutasd be a völgyszelet! – 2 pont

    25. Hogyan működik a parti szél? – 2 pont

    26. Hogyan és mi szerint osztályozzuk a felhőket? - 3 pont

    27. Hogyan osztályozzuk a felhőket magasságuk szerint? Mutasd be a különböző rétegeket, a felhők jellemző anyagát és milyen előtagot kapnak! – 4 pont

    28. Hogyan osztályozzuk a felhőket alakjuk szerint? – 3 pont

    29. Sorold fel a 10 felhőfajt! – 5 pont

    30. Sorolj fel néhány „beszélő felhőt”! Írd le hogyan néznek ki, hol helyezkednek el és mit mondanak neked? – 4 pont

    31. Milyen fajtái vannak a zivataroknak? Jellemezd őket és kialakulásukat! – 4 pont

    32. Mik a zivatar életciklusai és ezek jellemzői? – 4 pont

    33. Milyen jelek utalnak zivatarveszélyre? (hosszabb idővel, majd közvetlenül előtte)3 pont

    34. Milyen adatok utalnak zivatarveszélyre a meteorológiai előrejelzésekben? – 2 pont

    35. Milyen szabad szemmel, terepen észlelhető jelek figyelmeztetnek zivatarveszélyre? – 2 pont

    36. Magasan, közel felhőalapon repülve hogyan tudom megbecsülni a felettem lévő vagy egy közeli felhő horizontális kiterjedését? – 1 pont

    37. Mik a zivatar veszélyei a siklóernyősökre nézve? Milyen távolságból érinthetnek a zivatar veszélyei? – 3 pont 

    38. Alapvetően mi a különbség a siklóernyős repüléshez ideális időjárási viszonyokban összehasonlítva a síkvidéki területeket (pl. Magyarország) a magas hegyekkel (pl. Alpok)? – 2 pont


    Egészségügy

    1. Mit teszel, ha szemtanúja vagy egy személyi sérüléssel járó balesetnek, vagy sérültet találsz valahol( azaz nem láttad magát a balesetet)? Milyen alapvető információk lehetnek fontosak és miért? – 3 pont
    2. Hogyan döntöd el egy balesetnél, hogy egy sérülthöz mentőt kell hívni, elégséges bevinni az ügyeletre vagy nem igényel orvosi ellátást? – 2 pont

    3. Mit kell tenni végtagsérülés esetén a sérülttel? Mit teszel, ha hamarosan érkezik az orvosi segítség, és mit, ha valamilyen oknál fogva hosszabb várakozási időre számíthatsz? – 2 pont

    4. Mik a gerincsérülés jelei? Ilyenkor mi a teendő? – 2 pont

    5. Allergiás tünetek esetén mit kell tennünk? Milyen tünetek utalhatnak jellemzően allergiás reakcióra? – 2 pont


    Tematika, szabályok, jogszabályok


    1. Ingyenes hivatalos forrásból honnan kaphatunk információt a napi légtérfelhasználási tervben érintett légterekről és azok tervezett üzemidejéről? – 1 pont
    2. Mit tudsz elmondani Budapest TMA szektor szerkezetéről – 3 pont

    3. Van-e jogszerű lehetőség transzponder nélküli siklórepülővel F osztályú légtérben repülni? Ha nem akkor mi zárja ki, ha igen akkor mi a feltétele?

    4. Mi az alapvető különbség az ellenőrzött és a nem ellenőrzött légterek között? – 1 pont

    5. Mit jelent a G és az F légtér? – 2 pont

    6. Mit jelent a D, a P és az R légtér? Értelmezd őket röviden! – 3 pont

    7. Mit jelentenek a VFR és az IFR fogalmak? A siklóernyőzésre melyik vonatkozik? – 2 pont

    8. Hogyan és mikor kell bejelenteni a baleseteket? Hová jelented be? (akár több hely is felsorolható) Milyen típusú eseményeket kell bejelenteni? Miért kell bejelenteni a baleseteket? Milyen következménye lehet a bejelentésnek, és a bejelentés elmulasztásának? – 4 pont

    9. Mi a REBISZ? Mikor és milyen eseményeket kell bejelenteni hozzá? Miért? – 2 pont

    10. Milyen szervezethez kapcsolódik a REBISZ és hol találod a telefonszámát? – 2 pont

    11. Ismertesd a kitérés szabályait lejtőszélben, termikben, és nyílt légtérben! (Más repülőeszközökkel való találkozások. Előny-helyzetek lejtőszélben, termikben, nyílt légtérben. Találkozások kb. azonos magasságon, illetve alulról – felülről érkező ernyők esetén. A körzés iránya termikben.) – 6 pont

    12. Milyen képzettségi szintet jelent a Pilóta 1. jogosítás és mi a nemzetközi megjelölése? Milyen feltételei vannak? Mire jogosít? – 2 pont

    13. Milyen további képzettségi szinteket, jogosításokat ismersz? Mik a feltételeik és mire jogosítanak? – 4 pont

    1.     Mik azok a stablapok, és mi a szerepük?