B-vizsga kérdések
Itt végre az önálló pilóta képzettségi szint a tét!
Elérkeztetek arra pontra, ahol már bonyolultabb időjárási körülmények között is
302 Found
Found
The document has moved here.
tudnotok kell irányítani az ernyőt, megelőzni és kezelni az alapszintű vészhelyzeteket, szükség esetén pedig alkalmazni a magasságvesztési manővereket. A kérdések most sem "szivatósak". A bennük rejlő tudásanyag egyrészt a biztonságotokat szolgálja, másrészt azt, hogy hatékonyan tudjátok kihasználni a repülésre szánt időt és a körülményeket.
Jó tanulást, elmélkedést és repülést kívánva:
a Fly Away Team
Az írásbeli vizsgák értékelésekor azt szeretnénk
látni, hogy nem csak „vakon” bemagoltátok, hanem értitek a válaszokat, amiket
adtok. Fontos szempont, hogy átlássátok az összefüggéseket a siklóernyőzéssel,
a biztonságos és a hatékony repüléssel. Vagyis a válaszoknak alkalmazható
tudást kell tükrözniük – éppen ezek a szempontok alapján vannak, kiemelten
hangsúlyos feladatok is!
AERODINAMIKA
1. Milyen
szélsebesség felett tilos elstartolni? Miért? Mi az aerodinamikai magyarázata? – 3
pont 2. Rajzolj egy
szárnyprofilt, majd jelöld be az ábrán a szárnyra ható erőket, nevezd is meg
őket! Írd le a melyik erő, mivel, milyen összefüggésben áll. – 6
pont 3. Miért előz
meg és fordul dinamikusan a nyitott oldal féloldalas csukás esetén? (a kérdésre aerodinamikai / fizikai
magyarázatot várunk) – 3 pont 4. Miért kell
nyomnunk a gyorsítót leáramlásban? (aerodinamikai
magyarázatot várunk a megfelelő ábrával alátámasztva és szöveges indoklással)
– 4
pont 5. Hogyan
változik a siklószám a minimum és a maximum terhelés esetén? Rajzolj egy ábrát
és magyarázd el az aerodinamikai összefüggéseket! – 3 pont 6. Mitől esik át
az ernyő? Mi történik ilyenkor? (aerodinamikai
magyarázattal) – 2 pont 7. Előidézhet-e
repülésközben az oldalszél féloldalas csukást? Miért? – 1 pont 8. Ha a pilóta
maximálisan kinyomja a gyorsítóját egy ernyőnek, melynek legnagyobb sebessége
72 km/h miközben 20 km/ h hátszélben repül – (1) mennyi az ernyő sebessége a
közeghez viszonyítva és (2) mennyi a talajhoz viszonyítva? – 2 pont 9. Mit nevezünk
Venturi hatásnak? Milyen szerepe van a siklóernyőzésben? – 2 pont 10. Mi az
állásszög? Hogyan tudjuk megváltoztatni és mi változik általa? – 2
pont 11. Mire kell figyelni
minimum és maximum állásszögnél? Miért? – 3 pont
Felszerelésismeret
1. Mit jelent a
porozitás fogalma? Milyen egységben és hogyan mérjük? Milyen különbség lehet
anyagtípusonként? Milyen érték alatt válhat veszélyessé az ernyő? Mi a veszélye
az alacsony porozitású ernyőnek? – 4 pont 2. Milyen
rendszer(ek) szerint sorolják be a siklóernyőket? Biztonsági vagy
teljesítményparaméterekhez kötődik a besorolás? Milyen tudásszinthez, évi kb.
hány repült órához ajánlottak az egyes osztályok? – 4 pont 3. Mit mond
számodra egy „DHV plakett”? Milyen adatokat találsz rajta? Hol találod az
adattáblát? – 3 pont 4. Mi a
„ripstop” és mi a szerepe? – 2 pont 5. Mi a
„rigifoil” és mi a szerepe? – 2 pont 6. Mit jelent a
„cápaorr”? Mi a szerepe? – 2 pont 7. Mit jelent a
’diagonál cella’ és mi a szerepe? – 2 pont 8. Mik azok a
„stablapok” és mi a szerepük? Melyik zsinór csatlakozik hozzájuk? – 4
pont 9. Hány repült
óra után ajánlatos ellenőrizni a zsinórokat? Mikor kötelező az ellenőrzés és
milyen esetekben ajánlott? Miért? – 3 pont 10. Hogyan épül
fel a „kétzsinóros” ernyő zsinórzata? – 2 pont 11. Hogyan
használjuk a gyorsítót? Mikor kell bekötni? Beállításánál mik a legfőbb
szempontok? – 2 pont 12. Milyen
mentőernyőket / mentőrendszereket ismersz? Mik a sajátosságaik? – 3
pont 13. Hasonlítsd
össze a hagyományos körkupolás és a rogallo mentőernyő tulajdonságait! – 3
pont 14. Sorold fel a
VFR (látvarepülés) navigációs eszközeit! Írd le működési elvüket, illetve mire,
hogyan használjuk őket! – 3 pont 15. Miért szükséges
a magasságmérő használata? – 1 pont
Repüléstechnika
1. Hány
szakaszból áll a start és mik ezek? – 2 pont 2. Milyen
behelyezkedési módokat ismersz leszálláshoz? Ismertesd őket! – 3
pont 3. Rajzold le,
hogyan szállsz le nyolcasozással! Írd le, hogyan hajtod végre és mire kell
figyelni! – 2 pont 4. Rajzold le,
hogyan helyezkedsz be iskolakörrel! Írd le mik a legfőbb szempontok, mire kell
figyelned! – 2 pont 5. Mire kell odafigyelni,
ha sok ernyő egyszerre helyezkedik be a leszállóba?
- 2 pont 6. Mire
figyelsz, amikor ismeretlen leszállóhelyet választasz pl. távrepülés során? – 2
pont 7. Ismeretlen,
szélzsák nélküli leszállóban mi alapján határozhatod meg a szélirányt? – 2
pont 8. Mit jelent a
„passzív biztonsági paraméterek” fogalma? Mi kell ahhoz, hogy működni tudjanak?
Mennyiben változik ez ernyőtípusonként? – 3 pont 9. Hogyan
repülünk a lejtőszélben? (Itt
repüléstechnikai választ várunk! – A repülés vonala. A fordulók módja,
helye. Az ernyő pozíciója a lejtőhöz képest.) – 3 pont 10. Hol találom
lejtőszélben a legideálisabb emelőzónát? – 2 pont 11. Már a
levegőben vagy, amikor a lejtőszél veszélyesen megerősödik. Mit teszel
ilyenkor? (legalább 3 változatot sorolj fel!) – 3 pont 12. Hogyan
repülünk termikben? – 3 pont 13. Hogyan
találod meg a termik magját? Mi a különbség, ha szembeszélben, vagy ha
hátszélben érkezel a termikbe? – 3 pont 14. Találkozhatsz-e
erdőterület fölött termikkel? Miért? – 2 pont 15. A talajhoz
viszonylag közeli zónában haladva hol keresnél termiket? – 3 pont 16. A felhőalapon
(vagy felhőalaphoz közel) repülve milyen jelek alapján keresnéd a következő
termiket? – 2 pont 17. Mit jelent az
„aktív repülés” fogalma? Miért hasznos? – 2 pont 18. Mit nevezünk
MacCready elvnek és hogyan alkalmazzuk a siklóernyős repülésben? – 3
pont
Különleges
repülési helyzetek
1. Hogyan
irányítod az ernyőt, ha elszakad a fékzsinór? – 2 pont 2. Mit teszel,
ha felhúzás után csomót látsz a zsinórokon? Mit teszel, ha még a talajon veszed
észre a csomót? És mit teszel, ha már csak a levegőben? – 3 pont 3. Egyenletes
leáramlásba kerülve mit teszel? Miért? – 2 pont 4. Turbulens
leáramlásba kerülve mit teszel? Miért? – 2 pont 5. Milyen
sorrendben használjuk a fülcsukást és a gyorsítót? Miért? Fordított sorrendben
mi történhet? – 2 pont 6. Mi a front
stall? Mikor fordulhat elő? Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Hogyan
korrigálható? Mikor jelenthet komoly vészhelyzetet és miért?– 4
pont 7. Az ernyőd
baloldala becsukódik, hogyan korrigálod ezt a helyzetet? Mi válthatja ki?
Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Megelőzhető-e és ha igen, hogyan? – 4
pont 8. Milyen
alapvető különbség van a szimulált és a valós helyzetben bekövetkező féloldalas
csukás között? – 1 pont 9. Féloldalas
csukás esetén milyen mértékben kell az ellenkező oldalt fékezni? Miért? – 2
pont 10. Milyen
különbség lehet a trimmsebességen, illetve a kigyorsított állapotban
bekövetkező csukások között? Miért? – 2 pont 11. Milyen
magasságleépítési manővereket ismersz? Ismertesd őket! (mikor alkalmazhatod,
süllyedés mértéke, alkalmazás technikája) – 6 pont 12. Mi a B-stall?
Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Mennyivel süllyed az ernyő stabil
B-stallban? Hogyan idézem elő? Hogyan vezetem ki? Mikor használjuk és mikor
nem? – 4 pont 13. Milyen
horizontális sebessége van az ernyőnek B-stallban? – 1 pont 14. Ha B-stallban
fordul az ernyőd, mi okozhatja? Hogyan korrigálod? – 2 pont 15. Hogyan kell
kivezetni B-stallból az ernyőt? Miért? – 2 pont 16. Mi
a frontrozetta? Mikor következhet be? Hogy néz ki? Mi a veszélye? Hogyan
korrigálod? – 3 pont 17. Mi
a spirál? Mik a jellemzői? Mennyivel süllyed(het) az ernyő? Mikor használjuk? – 4
pont 18. Milyen
bevezetési módokat ismersz spirálba? Ismertesd őket!- 3 pont 19. Hogyan
vezeted ki az ernyőt spirálból? – 2 pont 20. Mik
lehetnek a spirál veszélyei főként a tanulási fázisban? – 2 pont 21. Mondj
olyan külső körülményt, amely előidézheti a full stallt! Miért? – 1
pont 22. Mi
a full stall? Ki vagy mi idézheti elő? Hogyan zajlik, hogy néz ki a full stall
folyamata? Hogyan korrigálható? – 4 pont 23. Jellemzően
milyen helyzetekben húznak a pilóták szándékolatlanul full stallt? – 1
pont 24. Ha
a pilóta már átejtette az ernyőt és levált az áramlás a kupoláról, mikor és
hogyan engedheti vissza a fékeket és mikor nem? Miért? – 2 pont 25. Mi
a negatív kanyar? Ki vagy mi idézheti elő? Miről ismered fel? Hogyan korrigálható?
– 4
pont 26. Jellemzően
milyen helyzetekben húznak a pilóták szándékolatlanul negatívot? – 1
pont 27. Mi
a zsákesés? Mi történik ilyenkor? Miről ismered fel? Mik a jellemzői? Mikor
fordulhat elő? Mi a veszélye? Hogyan korrigáljuk? – 4 pont 28. Milyen
helyzetekben használunk mentőernyőt? Mikor érdemes még a főernyő
helyrehozatalával próbálkozni és mikor kell azonnal mentőernyőt dobni? – 2
pont 29. Hány
fázisból áll a mentőernyő dobás és mik azok? Hogyan használjuk a mentőernyőt? –
3
pont 30. Az
eldobást követően milyen dolga van még a pilótának, mire kell odafigyelnie?
Miért? – 2 pont 31. Mire
kell figyelni a pilótának mentőernyővel történő földetérésnél? – 2
pont 32. Hová
van bekötve a mentőernyő és miért? – 2 pont 33. Mit
nevezünk V-állásnak mentőernyő dobás esetén? Miért fordulhat elő? Mik a
veszélyei? Hogyan kerülhető el? – 3 pont
Meteorológia
1. Milyen
időjárási paramétereket figyelünk, amikor meg szeretnénk határozni, hogy
alkalmas-e siklóernyős repülésre az Időjárás? – 3 pont 2. Mi a Coriolis-erő? – 1 pont 3. Mi
az izotermia? – 1 pont 4. Mi
az inverzió? Szabad szemmel hogyan láthatod? – 2 pont 5. Mit
jelent a hőmérsékleti gradiens fogalma? – 1 pont 6. Mit
nevezünk adiabatikus folyamatnak? – 1 pont 7. Milyen
hőmérsékleti gradienseket ismersz? – 2 pont 8. Mennyi az átlagos
hőmérsékleti gradiens értéke a mérsékelt övben? – 1 pont 9. Mennyi
a száraz levegőre jellemző adiabatikus hőmérsékleti gradiens értéke? – 1
pont 10. Mennyi
a közepes tengerszintre ható légnyomás átlagos értéke? – 1 pont 11. Mi a jele az időjárási térképeken
a hidegfrontnak, a melegfrontnak és az okklúziós frontnak? – 2
pont 12. Mit
nevezünk anticiklonnak? Mik a jellemzői? – 3 pont 13. Mit
nevezünk ciklonnak? Mi a szerepe? Mik a jellemzői? – 3 pont 14. Mutasd
be a ’klasszikus’, másodfajú hidegfrontot! – 3 pont 15. Mutasd
be a melegfrontot! – 3 pont 16. Mit
jelent az okklúziós front? Jellemezd! – 3 pont 17. Mi az ’izobár’ fogalmának
jelentése? – 1 pont 18. Mit
mesél számodra egy izobár térkép? Mit és hogyan tudsz leolvasni róla? – 4
pont 19. Ismertesd
a lejtőszél kialakulásának feltételeit! Jelöld be egy ábrán az emelőzónát és a
rotort! Hogyan változik a lejtő emelőtere a lejtő meredekségével? – 3
pont 20. Hol
és hogyan keletkezik a termik? Mik a termik kialakulásának feltételei? – 3
pont 21. Hogyan
változnak a termik tulajdonságai a magassággal? – 2 pont 22. Ábrázold
a termik metszetét szélcsendes és szeles időben! Írd le mi, mit jelent rajta! –
3
pont 23. Hogyan állapítod meg, hogy
egy cumulus keletkező, aktív vagy feloszló életszakaszában van? – 2
pont 24. Mutasd
be a völgyszelet! – 2 pont 25. Hogyan
működik a parti szél? – 2 pont 26. Hogyan és mi szerint
osztályozzuk a felhőket? - 3 pont 27. Hogyan
osztályozzuk a felhőket magasságuk szerint? Mutasd be a különböző rétegeket, a
felhők jellemző anyagát és milyen előtagot kapnak! – 4 pont 28. Hogyan
osztályozzuk a felhőket alakjuk szerint? – 3 pont 29. Sorold
fel a 10 felhőfajt! – 5 pont 30. Sorolj fel néhány „beszélő
felhőt”! Írd le hogyan néznek ki, hol helyezkednek el és mit mondanak neked? – 4
pont 31. Milyen fajtái vannak a
zivataroknak? Jellemezd őket és kialakulásukat! – 4 pont 32. Mik a zivatar életciklusai és
ezek jellemzői? – 4 pont 33. Milyen jelek utalnak
zivatarveszélyre? (hosszabb idővel, majd
közvetlenül előtte) – 3 pont 34. Milyen adatok utalnak
zivatarveszélyre a meteorológiai előrejelzésekben? – 2 pont 35. Milyen szabad szemmel,
terepen észlelhető jelek figyelmeztetnek zivatarveszélyre? – 2 pont 36. Magasan, közel felhőalapon
repülve hogyan tudom megbecsülni a felettem lévő vagy egy közeli felhő
horizontális kiterjedését? – 1 pont 37. Mik a zivatar veszélyei a
siklóernyősökre nézve? Milyen távolságból érinthetnek a zivatar veszélyei? – 3
pont 38. Alapvetően mi a különbség a
siklóernyős repüléshez ideális időjárási viszonyokban összehasonlítva a
síkvidéki területeket (pl. Magyarország) a magas hegyekkel (pl. Alpok)? – 2
pont
Egészségügy
1. Mit teszel, ha szemtanúja
vagy egy személyi sérüléssel járó balesetnek, vagy sérültet találsz valahol( azaz nem láttad magát a balesetet)?
Milyen alapvető információk lehetnek fontosak és miért? – 3 pont 2. Hogyan
döntöd el egy balesetnél, hogy egy sérülthöz mentőt kell hívni, elégséges
bevinni az ügyeletre vagy nem igényel orvosi ellátást? – 2 pont 3. Mit kell tenni végtagsérülés
esetén a sérülttel? Mit teszel, ha hamarosan érkezik az orvosi segítség, és
mit, ha valamilyen oknál fogva hosszabb várakozási időre számíthatsz? – 2
pont 4. Mik a gerincsérülés jelei?
Ilyenkor mi a teendő? – 2 pont 5. Allergiás tünetek esetén mit
kell tennünk? Milyen tünetek utalhatnak jellemzően allergiás reakcióra? – 2
pont
Tematika, szabályok, jogszabályok
1. Ingyenes
hivatalos forrásból honnan kaphatunk információt a napi légtérfelhasználási
tervben érintett légterekről és azok tervezett üzemidejéről? – 1
pont
2. Mit
tudsz elmondani Budapest TMA szektor szerkezetéről – 3 pont 3. Van-e jogszerű lehetőség
transzponder nélküli siklórepülővel F osztályú légtérben repülni? Ha nem akkor
mi zárja ki, ha igen akkor mi a feltétele? 4. Mi az alapvető különbség az ellenőrzött és a nem
ellenőrzött légterek között? – 1 pont 5. Mit jelent a G és az F légtér? – 2 pont 6. Mit jelent a D, a P és az R légtér? Értelmezd őket
röviden! – 3 pont 7. Mit jelentenek a VFR és az IFR fogalmak? A
siklóernyőzésre melyik vonatkozik? – 2 pont 8. Hogyan és mikor kell
bejelenteni a baleseteket? Hová jelented be? (akár több hely is felsorolható)
Milyen típusú eseményeket kell bejelenteni? Miért kell bejelenteni a
baleseteket? Milyen következménye lehet a bejelentésnek, és a bejelentés
elmulasztásának? – 4 pont 9. Mi
a REBISZ? Mikor és milyen eseményeket kell bejelenteni hozzá? Miért? – 2
pont 10. Milyen
szervezethez kapcsolódik a REBISZ és hol találod a telefonszámát? – 2
pont 11. Ismertesd a kitérés
szabályait lejtőszélben, termikben, és nyílt légtérben! (Más repülőeszközökkel
való találkozások. Előny-helyzetek lejtőszélben, termikben, nyílt légtérben.
Találkozások kb. azonos magasságon, illetve alulról – felülről érkező ernyők esetén.
A körzés iránya termikben.) – 6 pont 12. Milyen képzettségi szintet
jelent a Pilóta 1. jogosítás és mi a nemzetközi megjelölése? Milyen feltételei
vannak? Mire jogosít? – 2 pont 13. Milyen további képzettségi
szinteket, jogosításokat ismersz? Mik a feltételeik és mire jogosítanak? – 4
pont
1. Mik azok a stablapok, és mi
a szerepük?
|