|  "GYIK"
 
 
 avagy
 
 
 Gyakran Ismételt Kérdések
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Mi az a siklóernyő? 
 A siklóernyő egy repülőeszköz. A pilóta kiteríti a hegy tetején, a feje fölé húzza majd néhány lépés megtételével lábról elstartol és a levegőbe emelkedik. Bár látványában egyértelműen ernyő, repülését és működési elvét tekintve mégsem az ejtőernyőhöz, hanem sokkal inkább a sárkányrepülőhöz vagy a vitorlázó repülőgéphez hasonlít. Amíg az ejtőernyőzéshez a szabadesés gyors élménye társul, a siklóernyőzésben egyáltalán nincs szabadesés. Kihasználva az időjárási körülményeket (termik, lejtőszél stb.) a siklóernyő segítségével akár több száz kilométert is repülhetünk!
 Tehát a siklóernyőzés és az ejtőernyőzés között pont annyi a különbség, mint az úszás és a búvárkodás között...
 
 Miről szól a siklóernyőzés?
 
   Élmény, kihívás, hazánk és a világ megismerése egy egészen új szemszögből.
 Sport, szabadidős tevékenység - ám sokkal inkább életforma!
 A szelek szárnyán egyedül vagyunk, egyedül döntünk, saját magunkra számíthatunk - önmagunkkal találkozunk. Mégis mindig csapatban űzzük - együtt tervezünk, együtt éljük meg, egymással osztjuk meg az életre szóló kalandokat.
 Szabadság - mert a felhők alatt csend van, csupán a siklóernyő zsinórjainak suhogása hallatszik...
 Szépség, béke, nyugalom - rácsodálkozni az alattunk elterülő tájra, ahogy előttünk még kevesek tették (egyes túrák alkalmával elsőként repüljük meg a világ változatos tájait).
 Kihívás, kaland, a határok keresése... El tudod képzelni milyen érzés 80 kilométer megrepülése után Brazíliában leszállni egy focipályán, ahol beválasztanak a csapatba, rúgsz egy gólt, majd meghívnak egy sörre?
 Verseny - kinek önmaga, kinek mások túlszárnyalása. Vajon ki lesz, aki megdönti a jelenleg érvényes immár 500 kilométer fölötti szabadtáv rekordot?
 
 
   Mi kell ahhoz, hogy siklóernyővel repüljek?
 - legalább alapfokú vizsga (A-vizsga),
 -  széleskörű elméleti ismeretek a siklóernyőzéssel, illetve a befolyásoló  körülményekkel kapcsolatban (meteorológia, aerodinamika,  repüléselmélet, vészhelyzetkezelés stb.)
 - gyakorlat, tapasztalat,
 - megfelelő időjárás,
 - felszerelés,
 - a tanfolyam elvégzést követően érvényes pilóta engedélyek,
 - érvényes műszaki vizsga és "kötelező felelősségbiztosítás" az ernyőre,
 - LAPL repülőorvosi vizsgálat
 
 "Vajon én alkalmas lennék siklóernyős pilótának?"
 
  Íme néhány válasz a leggyakrabban felmerülő kétségekre: 
 - Férfiak, nők egyaránt siklóernyőznek.
 - Szinte mindegy az életkorod (14 és 84 év között).
 - A testsúlyod is szinte mindegy - sokkal inkább a haladás tempóját befolyásolhatja, sem mint a végeredményt ;-)
 - Nem kell, hogy különlegesen bátor légy. A repülés nem erről szól... Tanfolyamunkon megtanítunk startolni, leszállni, a levegőben mozogni - semmi szükséged rá, hogy a hiányzó tudást "bátorsággal" pótold...
 - Nem kell különleges kondíció. "Irodai kondival" is eljutsz a repülés élményéig, még akkor is, ha néhány alkalommal tovább tart.
 - Nem kell, hogy minden hétvégén, vagy mindig ugyanazon a napon ráérj. A tanfolyamunkon személyre szabott az előrehaladás! A lényeg, hogy valamilyen rendszerességgel tudj járni, ne hagyj ki túl hosszú időszakokat.
 
 Amire ténylegesen szükséged van: vágy, lelkesedés, nyitottság, eltökéltség, önismeret, szorgalom, türelem, a levegő iránti alázat...
 
 
  Veszélyes a siklóernyőzés? 
 Inkább egyes pilóták veszélyesek.
 Mint a legtöbb sportban és tevékenységben (említhetnénk itt szinte bármelyik sportágat: síelés, lovaglás, szörfözés, motorozás...) a fő veszélyforrást nem az objektív körülmények, hanem maguk az emberek jelentik.
 Aki betartja a szabályokat, a tanulás fázisában nem akar türelmetlenül átugrani lépéseket, nem értékeli túl önmagát, alapos szakmai ismeretekkel rendelkezik az Időjárás, az aerodinamika és a repüléstechnika terén, azt viszonylag kevés meglepetés érheti.
 A baj akkor történik, amikor a következő lépésről már nem a pilóta, hanem a körülmények döntenek.
 
 
 
 Drága a tanfolyam? 
 Nálunk 240.000.- Ft, ami tartalmazza a következőket:
 
 - A Fly Away SE egyesületi tagsága a tanfolyam idejére,
 - elméleti oktatás (felszerelésismeret, meteorológia, fizika, szabályismeret, repüléstechnika stb.),
 - gyakorlati oktatás (földi ernyő kezelés, kisdombos startok, magasstartok, repüléstechnika stb.) az NKH-LH által jóváhagyott tematika szerint,
 - teljes felszerelést biztosítunk a tanfolyam idejére,
 - alapfokú elméleti vizsgák
 - gyakorlati vizsgák.
 
 Iskolánkban olyan oktatók tanítanak a siklóernyőzés fortélyaira, akik 5 földrészen szerzett távrepülési, versenyzési és oktatási tapasztalata, hozzáállása a legmagasabb szakmai és emberi színvonalat garantálja.
 
 Mi nem siklóernyőzni tanítunk... Mi megtanítunk siklóernyőzni!
 ... és az első vizsgád után sem engedjük el teljesen a kezed, hanem folyamatos továbbképzésekkel, fejlődési lehetőséggel, túrákkal, aktív klubélettel várunk!
 
 
 Meddig tart egy tanfolyam?  Az alapfokú tanfolyamon a haladás személyre szabott. Ez azt jelenti, hogy tisztában vagyunk azzal, hogy mindenkinek másképp alakul a siklóernyőzésre szánt szabadideje, a munkaideje, a családi programjai, illetve mások az egyéni képességei. A továbblépés soha nem a tanfolyamon eltöltött alkalmak számához kötött, hanem az elsajátított tudáshoz!! Szezonban (márciustól novemberig) szinte minden pénteken és hétvégén tartunk tanfolyamot, de igény szerint hétköznapokon is oktatunk. A tanfolyam végezhető pénteken és hétvégenként sima, alapfokú tanfolyamként, vagy egybefüggően, hétköznapokon is "intenzív tanfolyam" keretében. Azt, hogy hány alkalom szükséges az A-vizsgáig nagyon sok összetevő határozza meg: egyéni képességek, szabadidő, időjárás, a gyakorlás intenzitása, kitartás, fizikai kondíció, koncentrációs képesség stb.  Tapasztalataink szerint ez akár 12-30 alkalom között is változhat!
 Mivel számunkra elsődleges szempont a biztonság, mindenkit addig oktatunk, ameddig a szükséges tudást el nem sajátítja, A befizetett díj 6 szezonhónapra szól (nem számoljuk bele a november - február időszakot), ha pedig kifutsz az időből, nem a teljes tanfolyamdíjat kell befizetned, hanem hosszabbítási díjat kérünk.
 
 
A találkozók többnyire reggel 9-10 óra körül a Hűvösvölgyben vannak és innen együtt megyünk tovább a széliránynak megfelelő helyszínre. Vagyis a rendelkezésre álló starthelyek és gyakorlóhelyek közül elsősorban az Időjárás választ... Hol zajlanak a tanfolyamok? 
 A tanfolyam kezdetén igyekszünk minél kevesebb utazással a környékbeli helyszíneken maradni (HHH-reptér, Epöl, Máriahalom, Tardos stb.).
 A haladát felgyorsítandó időnként tartunk egy-egy intenzív hétvégét, amikor ellátogatunk a Fedémesi Siklóernyős Gyakorló Paradicsomba.
 A későbbiekben szervezünk programokat az ország legismertebb starthelyeire (Apc, Eged-hegy, Nyikom, Csobánc), hogy az új pilóták oktató felügyelet alatt ismerkedhessenek meg az egyes helyszínek sajátosságaival.
 
 
 Mennyire drága a saját felszerelés?
 
 Attól függ. Mint az autók. Új vagy használt, sok km vagy kevés, stb. A tanfolyam után nem feltétlenül érdemes rögtön új felszerelésbe invesztálni. Egy jó állapotú használt felszerelés kb 150-250 ezer Ft. Ennél nem kell jobb kezdeni. Van ennél olcsóbb is meg drágább is...Saját felszerelést csak a tanfolyamot követően, vagy a tanfolyam vége felé érdemes beszerezni, mert előbb érdemes kitapasztalni, hogy mi az, ami igazán megfelelő lesz egy adott pilótának.
 
 
 
 
 Hol és hogyan repülhetek ha elvégzem a tanfolyamot? 
 Önálló repülésre először a B-vizsga jogosít, amihez már 30 repült óra és vészhelyzetkezelési tapasztalat is szükséges.
 A B-vizsgáig oktatód felügyelete alatt repülhetsz, vagy olyan pilóta jogosítású személlyel, akit oktatód írásban meghatalmazott, ő pedig vállalta a felelősséget.
 
 A Fly Away Távrepülő Szabadegyetem keretében iskolánk folyamatosan biztosít továbbfejlődési lehetőséget. Ez azt jelenti, hogy egy-egy nap vagy hétvége erejéig együtt megyünk el repülni, oktatókkal és segítjük a pilóták továbbfejlődését a repülésben.
 
 Természetesen annak, aki komolyan gondolja, az A-vizsgát követően további regisztrációs és biztosítási költségei is vannak (pilóta, siklóernyő, tagdíjak stb.)
 
 
 Hogyan repülhetek külföldön? 
 Külföldre először szervezett formában érdemes elmenni repülni. Oktatóval, aki ismeri a helyi sajátosságokat.
 A legtöbb túrának alapfeltétele minimum az A-vizsga, helyszíntől, időszaktól függően ennél komolyabb repülési tapasztalat is szükséges lehet.
 A túrák nehézségi foka nem feltétlenül arányos a hazánktól való távolsággal ;-)
 
 Az érvényes pilóta regisztrációt, kötelező felelősségbiztosítást az ernyőre szinte mindenhol kérik, szigorún veszik!
 
 
 Mennyire drága a liszensz kiváltása?
 Attól függően, hogy csak Európában vagy azon kívül is repülsz, milyen extra szolgáltatások lehetőségével élsz az éves díj 17.500 - 25.000.-Ft között van, mely közvetlenül a Siklórepülő Szövetség online rendszerében tudsz megrendelni és befizetni.
 
 
 
 Mi van ha nem tetszik, vagy félek a levegőben és csak később derül ki?
 Általában a jelentkezők megtalálják azt, amit keresnek. Ha valaki meggondolja magát, abbahagyja és kész. Választ kapott egy fontos kérdésre.
 
 
 
 
 És ha csak ki szeretném próbálni először? 
 Erre találtuk ki bemutató napjainkat, a 2+ napos Szárnybontogató Napokat.
 
 Ez még nem tanfolyam, nem ad végzettséget, vizsgát, minősítést! Célja, hogy az érdeklődők a lehető legjutányosabb áron választ kapjanak a legfontosabb kérdésre, mielőtt a tanfolyam mellett döntenek: "Ez az, amire vágytam? Erre az érzésre gondoltam, amikor a sok, színes siklóernyőt néztem az égen? Jól érzem magam ebben a közegben? Tényleg a madarakkal együtt szeretném nézni az alattam elterülő tájat?"
 
 Belekóstolni a siklóernyőzés világába  - ez a kedvcsináló programunk alaphangja.
 
 
 KLIKK IDE, ha meg szeretnél nézni egy kedvcsináló filmet!  
 
 |