*** MONACO, biztonságtechnikával 2025. február 2-9.  ***    MAROKKÓ, november 19-26.   ***                                                                      *** FW Előadás-sorozat és Klubestek  ***  1% *** 

Orvosi alkalmasság  

Az érvényben lévő jogszabályok szerint a lajstromozásra nem kötelezett légi jármű vezetéséhez a magyar pilótáknak a világon mindenhol, külföldi pilótáknak pedig Magyarország területén LAPL orvosi minősítéssel kell rendelkezni.

Mivel a Fly Away hazánkban a legrégebben működő siklóernyős iskola, elkötelezettek első sorban a biztonságos és jogszerű repülés mellett vagyunk, így felhívjuk minden pilótánk és növendékünk figyelmét, hogy keressen fel egy Repülőorvost és végeztesse el a szükséges vizsgálatot.

Ha bármilyen személyre szóló, konkrét kérdésetek van a vizsgálattal és az orvosi alkalmassággal kapcsolatban, illetve, hogy egyes betegségek milyen módon befolyásolják a repülést, forduljatok bizalommal Dr. Kisegyházi Attilához.

Dr. Kisegyházi Attila

8617 Kőröshegy, Petőfi S.u.126.
Tel: 84-340-008, 06-30-9598545
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.



Kb.1-1,5 hét az időpont adásakor a várakozási idő.
A vizsgálatok díjtételeiről, illetve arról, hogy azok befizetése okmánybélyegként, hatósági számlára történő átutalással vagy készpénzben történhet, kérjük mindenki érdeklődjön bejelentkezéskor a választott repülőorvosnál!

FONTOS TUDNIVALÓK

- Milyen repülőorvosi minősítés szükséges a siklóernyőzéshez?

Siklóernyős repüléshez a legenyhébb, LAPL vizsgálat kell, vagyis nem szükséges repülőorvosi 2 minősítés!)
A kérelmezőnek a repülő-orvosi vizsgálatra történő jelentkezéskor meg kell jelölnie, hogy milyen osztályban szeretne minősítést. Amennyiben (akár saját szándékból, akár az orvos ajánlása alapján) egy magasabb egészségügyi osztályban történő minősítést választ, úgy mindenképpen a választott egészségügyi osztály követelményeinek kell megfelelnie. A vizsgálatot az orvos-szakmai szempontok figyelembevételével kell végrehajtania a vizsgáló orvosnak, és a minősítést (az esetleges korlátozásokkal) is erre az osztályra fogja kiadni. Ennek megfelelően mindig azt az osztályt kell megjelölni, amelyben a minősítést kérelmezni szeretnénk.
Ha csak siklóernyőzni szeretnél és más légijárművel nem repülsz (amire szigorúbb orvosi követelmények vonatkoznának), úgy felesleges magasabb szintű orvosi minősítésért folyamodnod, mert azok értelemszerűen több vizsgálati elemet és magasabb egészségügyi követelményeket tartalmaznak!

- Mennyi időt vesz igénybe a repülőorvosi vizsgálat és milyen költséggel kell számolnom?

A legtöbb helyen már online rendszerrel dolgoznak a repülőorvosok, így a vizsgálatot követően - amennyiben semmilyen probléma nem merült fel - azonnal a kezedbe tudják adni az orvosi minősítést. Magára a vizsgálatra általában egy-két órát kell szánnod.
Azonban mindez függhet a vizsgáló helytől is! Mielőtt valahová bejelentkezel vizsgálatra kérdezz rá nyugodtan (1) a vizsgálat várható hosszára, (2) mennyi idő alatt kapod kezedbe az LAPL minősítést (amennyiben problémamentes a vizsgálat), illetve (3) a vizsgálat díjára, mert ez is diagnosis no perscibtion viagra helyenként változhat!

- Hol végeznek repülőorvosi vizsgálatot?

A vizsgáló orvost mindenki szabadon választhatja meg a Légiközlekedési Hatóság honlapján lévő repülőorvosok közül. A Fly Away honlapján is készítettünk egy szedetet azokból az orvosokból, akiket tapasztalataitok alapján jó szívvel ajánlotok egymásnak, illetve siklóernyős gyakorlóhelyek közelében rendelnek. KATT IDE

- Mit tegyek, ha van olyan alapbetegségem, ami esetleg befolyásolhatja a repülőorvosi kiadását?

Ha tudatában vagy annak, hogy valamely alapbetegséged esetleg befolyásolhatja az LAPL minősítés kiadását, úgy jobb, ha elébe mész a problémának! Keress olyan repülőorvost, aki nyitott arra, hogy előzetesen megoszd vele a problémád és segít abban, hogy milyen leleteket, előzményeket vigyél magaddal a vizsgálatra ahhoz, hogy minél gyorsabban megtaláljátok a megoldást (amennyiben létezik).
Érdemes tudni, hogy túlnyomó többségében van mód az LAPL minősítés kiadására akár egész komoly betegségekkel is - szakorvosi véleményekkel, kiegészítő vizsgálatokkal, a gyógyszerezés megváltoztatásával vagy bizonyos korlátozásokkal.

- Mikor ír elő kiegészítő vizsgálatot a repülőorvos?

A kiegészítő vizsgálatok előírása orvosszakmai kérdés, értelemszerűen függ az orvos alaposságától, elsősorban a jelöltek észlelt vagy a jelentkezéskor kitöltött kérdőívben meghatározott rizikófaktorok kivizsgálására irányul. A kiegészítő vizsgálatok által feltárt indikátorok sok esetben előre jelezhetik a jelölt egészségügyi állapotának várható alakulását vagy feltárhatnak olyan lappangó betegségeket, amelyek repülésbiztonsági kockázatot hordoznak magukban. A költségeket (magánrendelés esetén magas lehet) és időt (állami rendelés esetén igen hosszú lehet) illetően sajnos köztudott az állami és magán rendelések közti különbség...

- Milyen esetekben adnak ki a jogszabályban meghatározott lejárati időnél rövidebb időszakra repülőorvosi minősítést?

A lejárati idő jogszabályban meghatározott, a vizsgálat időpontjától kell számítani, illetve meghosszabbítás esetén az előző lejárattól számítandó. Ebből adódhat, hogy látszólag valakinek hosszabb vagy rövidebb, például egy év helyett 11 vagy 13 hónap a lejárati ideje.
Időbeli korlát akkor kerül a minősítésre, ha valakinek olyan betegsége van, ami folyamatos követést igényel - ezt legtöbbször a kezelőorvosa határozza meg, nem a repülőorvos. Például amennyiben valakit a tüdőgyógyásza évente látni akar, mert állapota romolhat, azt a repülőorvos is szeretné évente felülvizsgálni a tüdőgyógyászati kontroll leletek alapján, erre a repülőorvos egyetlen módszere, hogy korlátozza időben az orvosi minősítés érvényességét.


- Van-e lehetőség repülőorvost váltani?

Reméljük ilyen eset nem fog előfordulni, de amennyiben a pilóta vagy a növendék elégedetlen valamely repülőorvossal, úgy joga és lehetősége egy másik repülőorvosnál jelentkezni a vizsgálat elvégzésére.

- Várható változás a siklóernyőzésre vonatkozó repülőorvosi követelményekkel kapcsolatban?

Jó hír, hogy a 2017. évi tavaszi törvényalkotási folyamatba bekerült a siklóernyősök és ejtőernyősök egyszerűsített és nagymértékben a feladatra szabott szabályozási rendelet módosítási javaslat, mely remélhetőleg a többi érintett minisztérium véleményezése és további repülős szakmai egyeztetéseket követően kerül elfogadásra, azonban addig a jelenlegi jogszabályi követelményeket kell alkalmazni.


IDE KATTINTVA
megnyithatod a 16-2012 KHEM-EÜM rendeletet, amely részletesen tartalmazza az egyes egészségügyi osztályokhoz kötődő követelményeket.