Payday loans
                  ***    TENERIFE - nov. 27 - dec. 4.    ***    MONACO, biztonságtechnika - január 13-20.    ***                              ***   Tanfolyam   *** Fly Away előadássorozat 2017-18.   ***   TÚRÁINK 2018.   ***             *** Fly Away Pirigliding - English *** Fly Away Paragliding - Deutsch *** 
    A-vizsga kérdések

    Sziasztok vizsgára készülők!

    Íme a kérdések. Rágjátok át őket magatokban, lapozgassátok a könyveket, dolgozzátok ki és beszélgessetek róluk egymás közt, akár egy pofa sör és némi meggyes rétes, almás pite (esetleg Kata híres répatortája) társaságában.

    Ezek a kérdések bizony nem az iskolai vizsgákon megszokott "szivatós" fajtából valók. Illik tudni a válaszokat álmotokból felébresztve, zsigerből, ösztönből, gondolkodás nélkül. Céljuk nem csupán egy megírandó teszt, amit "le kell tudni", hanem a saját biztonságos és hatékony repüléseteket szolgálja ez a tudás... majdani levegőben, repüléssel töltött élményeitek záloga rejlik benne! Mindez csupán az első lépcsőt jelenti a repülés végtelen útján, azt az alapszintű tudást, amire a későbbiek során tudtok építkezni.

    Ja - és ne féljetek, nem lesz az összes kérdés egyszerre a vizsgában. Mazsolázgatunk belőlük ;-)

    Jó tanulást, elmélkedést és repülést kívánva:

    a Fly Away Team


    Az írásbeli vizsgák értékelésekor azt szeretnénk látni, hogy nem csak „vakon” bemagoltátok, hanem értitek a válaszokat, amiket adtok. Fontos szempont, hogy átlássátok az összefüggéseket a siklóernyőzéssel, a biztonságos és a hatékony repüléssel. Vagyis a válaszoknak alkalmazható tudást kell tükrözniük – éppen ezek a szempontok alapján vannak, kiemelten hangsúlyos feladatok is!

    AERODINAMIKA

    1. Rajzolj egy szárnyprofilt, majd jelöld be az ábrán a szárnyra ható erőket, nevezd is crestor online meg őket! Írd le a melyik erő, mivel, milyen összefüggésben áll. 6 pont
    2. Milyen szélsebesség felett tilos elstartolni? Miért? Mi az aerodinamikai magyarázata? – 3 pont

    3. Milyen elv alapján repül a szárnyprofil? Mit mond ki ez a törvény? Hogyan vonatkozik ez a siklóernyőre és a siklóernyős repülésre? – 3 pont

    4. Rajzolj egy koordináta rendszert, benne annak az ernyőnek a sebességpolárisát, melynek jellemző adatai: Vmin 21 km/h (süllyedés 1,1 m/s); Vmax 72 km/h (süllyedés 3,9 m/s); min. süllyedés 0.9 m/s (29 km/h-nál); legjobb siklás 36 km/h. Jelöld be az ábrán a polárgörbe nevezetes pontjait. Rajzold le, hogyan tolódik el a polárgörbe, ha ez az ernyő 4 m/s-os emelésben és 20 km/h-os hátszélben repül! – 4 pont

    5. Rajzolj egy koordináta rendszert, benne annak az ernyőnek a sebességpolárisát, melynek jellemző adatai: Vmin 22 km/h (süllyedés 1,4 m/s); Vmax 48 km/h (süllyedés 2,6 m/s); min. süllyedés 1.1 m/s (29 km/h-nál); legjobb siklás 37 km/h. Jelöld be az ábrán a polárgörbe nevezetes pontjait. Rajzold le, hogyan tolódik el a polárgörbe, ha ez az ernyő 4 m/s-os süllyedésbe kerül! – 4 pont

    6. Rajzolj egy koordináta rendszert, benne annak az ernyőnek a sebességpolárisát, melynek jellemző adatai: Vmin 22 km/h (süllyedés 1,4 m/s); Vmax 48 km/h (süllyedés 2,6 m/s); min. süllyedés 1.1 m/s (29 km/h-nál); legjobb siklás 37 km/h. Jelöld be az ábrán a polárgörbe nevezetes pontjait. Rajzold le, hogyan tolódik el a polárgörbe, ha ez az ernyő 25 km/h-os szembeszélben halad! – 4 pont

    7. Miért kell nyomnunk a gyorsítót leáramlásban? (aerodinamikai magyarázatot várunk a megfelelő ábrával alátámasztva és szöveges indoklással)3 pont

    8. Nevezd meg a siklórepülés három alapfeltételét! – 3 pont

    9. Mit nevezünk trimm sebességnek? Kb. milyen érték ez? – 2 pont

    10. Lehet-e szélcsendben repülni siklóernyővel? Miért? – 1 pont

    11. Repülhetünk-e siklóernyővel az ernyő trimm sebességénél nagyobb hátszélben? Miért? – 1 pont

    12. Előidézhet-e repülés közben az oldalszél féloldalas csukást? Ha igen – miért? Ha nem – miért nem? – 1 pont

    13. Mi az állásszög? Hogyan tudjuk megváltoztatni és mi változik általa? – 3 pont

    14. Mire kell figyelni minimum és maximum állásszögnél? Miért?3 pont

    15. Ha a pilóta maximálisan kinyomja a gyorsítóját egy ernyőnek, melynek légnagyobb sebessége 58 km/h miközben 20 km/ h szembeszélben repül – (1) mennyi az ernyő sebessége a közeghez viszonyítva és (2) mennyi a talajhoz viszonyítva? – 2 pont

    16. Mit nevezünk siklószámnak? Kb. milyen siklószámuk van a mai ernyőknek? – 1 pont

    17. Hogyan változik a minimum és maximum terheléssel az ernyő siklószáma? Rajzolj egy ábrát és magyarázd el az aerodinamikai összefüggéseket! – 3 pont


    FELSZERELÉSISMERET


    1. Rajzolj egy ábrát és nevezd meg rajta a kupola részeit. – 3 pont

    2. Milyen súlyú a vitorla anyaga /m2 és kb. hány m2 van egy kupolában? – 2 pont

    3. Milyen súlyú kb. egy siklóernyő? – 1 pont

    4. Mi a „ripstop” és mi a szerepe? – 2 pont

    5. Mi a „rigifoil” és mi a szerepe? – 2 pont

    6. Mik azok a „stablapok” és mi a szerepük? Melyik zsinór csatlakozik hozzájuk?4 pont

    7. Rajzolj egy ábrát és nevezd meg rajta a zsinórzat részeit. – 3 pont

    8. Hány mm a függesztő zsinórok átlagos átmérője? Mennyi kb. a teherbírásuk? – 2 pont

    9. A kupola mely részéhez kapcsolódnak a fékzsinórok? Hogyan működnek, mire használjuk, és milyen változást idéznek elő a kupolán? – 3 pont

    10.Rajzolj egy ábrát és nevezd meg rajta hevederzet részeit! – 3 pont

    11. Rajzolj egy trimmrendszert és ismertesd a működését! – 3 pont

    12. Hogyan használjuk a gyorsítót? Mikor kell bekötni? Beállításánál mik a legfőbb szempontok? – 2 pont

    13. Rajzolj le egy beülőt és nevezd meg rajta a részeit! – 3 pont

    14. Milyen alapvető beülő típusokat ismersz? Milyen lényegi különbségek lehetnek az egyes modellek között? – 3 pont

    15. Milyen rendszer(ek) szerint sorolják be a siklóernyőket? Biztonsági vagy teljesítményparaméterekhez kötődik a besorolás? Milyen tudásszinthez, évi kb. hány repült órához ajánlottak az egyes osztályok? – 4 pont

    16. Mit mond számodra egy „DHV matrica”? Milyen adatokat találsz rajta? Hol találod az adattáblát? – 3 pont

    17. Mit jelent a porozitás fogalma? Milyen egységben és hogyan mérjük? Milyen érték alatt válhat veszélyessé az ernyő? Mi a veszélye az alacsony porozitású ernyőnek? – 3 pont

    18. A magasabb porozitás feltétlen jobb állapotú kupolát jelent-e? Ha igen – miért? Ha nem – miért nem? – 2 pont

    19. Miért nem érdemes egy bizonyos érték fölött az ernyők porozitását egymással összehasonlítani? – 1 pont

    20. Milyen mentőernyőket / mentőrendszereket ismersz? Mik a sajátosságaik? – 3 pont

    21. Hasonlítsd össze a hagyományos körkupolás és a rogallo mentőernyő tulajdonságait! – 3 pont

    22. Sorold fel a VFR (látvarepülés) navigációs eszközeit! Írd le működési elvüket, illetve mire, hogyan használjuk őket! – 3 pont

    23. Hogyan győződhetsz meg arról, hogy egy siklóernyő a korának megfelelő, és repülésre alkalmas állapotban van-e? Mik a legfontosabb paraméterek? – 3 pont

    24. Milyen típusú siklóernyőzéshez használt sisakokat ismersz? Milyen szempontokat kell figyelembe venni? – 2 pont

    25. Milyen a megfelelő siklóernyős bakancs? Miért? – 2 pont
    26. Milyen egyéb szempontokra kell / érdemes odafigyelni a pilóta öltözeténél? – 2 pont


    REPÜLÉSTECHNIKA

    1. Hogyan terítjük start előtt az ernyőt? (forma, pilóta, szélirány stb.) – 3 pont
    2. Mennyiben terítem az ernyőt másként, ha erős szélben, és ha szélcsendben startolok? – 2 pont

    3. Ismertesd a start előtti ellenőrzés lépéseit! – 5 pont

    4. Mit és hogyan kell ellenőrizni a mentőernyővel kapcsolatban start előtt? Miért? – 1 pont

    5. Hány szakaszból áll a start és mik ezek? – 3 pont

    6. Milyen starttechnikákat ismersz? Ismertesd mindegyiknél, hogy mikor, hogyan használjuk őket és miért? – 4 pont

    7. Mit nevezünk kontrollpillantásnak? Mikor használjuk, hogyan és miért? – 1 pont

    8. Mit nevezünk a startolást követő veszélyzónának? Mire ügyeljünk startnál, hogy minimálisra csökkentsük a baleset esélyét? – 3 pont

    9. Milyen behelyezkedési módokat ismersz leszálláshoz? Ismertesd őket! – 4 pont

    10. Rajzold le, hogyan szállsz le nyolcasozással! Írd le, hogyan hajtod végre és mire kell figyelni! – 2 pont

    11. Rajzold le, hogyan helyezkedsz be iskolakörrel! Írd le mik a legfőbb szempontok, mire kell figyelned! – 2 pont

    12. Hogyan történik a leszállás és milyen fázisai vannak?3 pont

    13. Mit nevezünk végsiklásnak? Hogyan hajtod végre? Miért fontos? – 2 pont

    14. Miért nem indulhatunk el hátszélben? – 2 pont

    15. Hogyan irányítod a siklóernyőt a levegőben? – 1 pont

    16. Hogyan fordulsz balra a siklóernyővel? – 2 pont

    17. Milyen mértékig használhatod a fékeket a siklóernyőn? Miért? – 2 pont

    18. Milyen mértékig és hogyan használhatod a testsúlyod az ernyő irányításánál? – 1 pont

    19. Mit jelent a „passzív biztonsági paraméterek” fogalma? Mi kell ahhoz, hogy működni tudjanak? Mennyiben változik ez ernyőtípusonként? – 3 pont

    20. Hogyan repülünk a lejtőszélben? (Itt repüléstechnikai választ várunk! – A repülés vonala. A fordulók módja, helye. Az ernyő pozíciója a lejtőhöz képest.) 3 pont

    21. Hogyan tudod elérni, hogy laposabban, kisebb merüléssel forduljon az ernyő? – 1 pont

    22. Hol találom lejtőszélben a legideálisabb emelőzónát? – 2 pont

    23. Már a levegőben vagy, amikor a lejtőszél veszélyesen megerősödik. Mit teszel ilyenkor? (legalább 3 változatot sorolj fel!)3 pont

    24. Hogyan repülünk termikben? – 3 pont



    KÜLÖNLEGES REPÜLÉSI HELYZETEK

    1. Mit teszel, ha az ernyő felhúzásakor csomót látsz a zsinórzaton? – 1 pont

    2. Mit teszel, ha a levegőben vagy, amikor csomót észlelsz a zsinórzaton? Milyen veszéllyel jár ez? Mire kell figyelni a repülésnél? – 3 pont

    3. Egyenletes leáramlásba kerülve mit teszel? Miért? – 2 pont

    4. Turbulens leáramlásba kerülve mit teszel? Miért? – 2 pont

    5. Mi a „fülcsukás”? Mire és mikor használjuk? Mik a jellemzői? Mennyit süllyed benne az ernyő?– 3 pont

    6. Mutasd be, hogyan idézed elő és hogyan vezeted ki a fülcsukást! – 2 pont

    7. Hogyan irányítom az ernyőt csukott fülekkel? – 1 pont

    8. Milyen sorrendben használjuk a fülcsukást és a gyorsítót? Miért? Fordított sorrendben mi történhet? – 2 pont

    9. Hogyan nevezzük azt a helyzetet, amikor az ernyőd belépőéle aláhajlik? Mikor fordulhat elő? Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Hogyan korrigálható? Mikor jelenthet komoly vészhelyzetet és miért?– 5 pont

    10. Kezdő pilóták jellemzően a repülés mely fázisában idézhetnek elő frontstallt? Milyen hibát követnek el ehhez? – 2 pont

    11. Az ernyőd baloldala becsukódik, hogyan korrigálod ezt a helyzetet? Mi válthatja ki? Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Megelőzhető-e és ha igen, hogyan? – 5 pont

    12. Miért előz meg és fordul dinamikusan a nyitott oldal féloldalas csukás esetén? (a kérdésre aerodinamikai / fizikai magyarázatot várunk)3 pont

    13. Mi a zsákesés? Mi történik ilyenkor? Miről ismered fel? Mik a jellemzői? Mikor fordulhat elő? Mi a veszélye? Hogyan korrigálod? – 5 pont

    14. Mi a B-stall? Hogyan zajlik a folyamat, mik a jellemzői? Mennyivel süllyed az ernyő stabil B-stallban? Hogyan idézed elő? Hogyan vezeted ki? Mikor használjuk és mikor nem? – 5 pont

    15. Milyen horizontális sebessége van az ernyőnek B-stallban? – 1 pont

    16. Mi a spirál? Mik a jellemzői? Mennyivel süllyed(het) az ernyő? Hogyan vezeted be és hogyan vezeted ki? Mikor használjuk? – 5 pont

    17. Mik a spirál veszélyei főként a tanulási fázisban? – 2 pont

    18. Mondj olyan külső körülményt, amely előidézheti a full stallt! Miért? – 1 pont

    19. Mi a full stall? Ki vagy mi idézheti elő? Hogyan zajlik, hogy néz ki a full stall folyamata? Hogyan korrigálható? – 4 pont

    20. Jellemzően milyen helyzetekben húznak a pilóták szándékolatlanul full stallt? – 2 pont

    21. Ha a pilóta már átejtette az ernyőt és levált az áramlás a kupoláról, mikor és hogyan engedheti vissza a fékeket és mikor nem? Miért? – 2 pont

    22. Mi a negatív kanyar? Ki vagy mi idézheti elő? Miről ismered fel? Hogyan korrigálható? – 4 pont

    23. Jellemzően milyen helyzetekben húznak a pilóták szándékolatlanul negatívot? – 2 pont

    24. Milyen helyzetekben használunk mentőernyőt? Mikor érdemes még a főernyő helyrehozatalával próbálkozni és mikor kell azonnal mentőernyőt dobni? – 2 pont

    25. Hány fázisból áll a mentőernyő dobás és mik azok? Hogyan használjuk a mentőernyőt? – 3 pont

    26. Az eldobást követően milyen dolga van még a pilótának, mire kell odafigyelnie? Miért? – 2 pont

    27. Mire kell figyelni a pilótának mentőernyővel történő földetérésnél? – 2 pont

    28. Hová van bekötve a mentőernyő és miért? – 2 pont

    29. Mit nevezünk V-állásnak mentőernyő dobás esetén? Miért fordulhat elő? Mik a veszélyei? Hogyan kerülhető el? – 3 pont



    METEOROLÓGIA

    1. Mit jelent az időjárás fogalma? – 1 pont

    2. Milyen időjárási paramétereket figyelünk, amikor meg szeretnénk határozni, hogy alkalmas-e siklóernyős repülésre az Időjárás? – 3 pont

    3. A légkör mely rétegében játszódnak a számunkra fontos időjárási jelenségek? Milyen magas réteget jelent ez a sarkoknál és az egyenlítőnél? – 2 pont

    4. Mi az „izobár” fogalmának jelentése? – 1 pont

    5. Mit nevezünk anticiklonnak? Mik a jellemzői? – 3 pont

    6. Mit nevezünk ciklonnak? Mi a szerepe? Mik a jellemzői? – 3 pont

    7. Hogyan jelölik a térképeken a hidegfrontot? – 1 pont

    8. Mutasd be a ’klasszikus’, másodfajú hidegfrontot! – 3 pont

    9. Hogyan jelölik az időjárási térképeken a meleg frontot? – 1 pont

    10. Mutasd be a melegfrontot! – 3 pont

    11. Hogyan jelölik az időjárási térképeken az okklúziós frontot? – 1 pont

    12. Mit jelent az okklúziós front? Jellemezd! – 3 pont

    13. Mit mesél számodra egy izobár térkép? Mit és hogyan tudsz leolvasni róla? – 4 pont

    14. Mi az izotermia? – 1 pont

    15. Mi az inverzió? Szabad szemmel hogyan láthatod? – 2 pont

    16. Mit nevezünk adiabatikus folyamatnak? – 1 pont

    17. Mit jelent a hőmérsékleti gradiens fogalma? – 1 pont

    18. Mennyi az átlagos hőmérsékleti gradiens értéke? – 1 pont

    19. Mennyi a közepes tengerszintre ható légnyomás átlagos értéke? – 1 pont

    20. Ismertesd a lejtőszél kialakulásának feltételeit! Jelöld be egy ábrán az emelőzónákat és a rotort! – 3 pont

    21. Hogyan változik a lejtő emelőtere a lejtő meredekségével? – 2 pont

    22. A hegyoldal szél felőli oldalán hol számíthatunk turbulenciára? – 1 pont
    23. Hogyan alakul napközben a termikus aktivitás? Kezdő pilótáknak a nap mely szakaszában tanácsos szüneteltetni a repüléseiket? (napszak, időjárás, évszak…) – 3 pont

    24. Hol és hogyan keletkezik a termik? Mik a termik kialakulásának feltételei? – 4 pont

    25. Hogyan változnak a termik tulajdonságai a magassággal?2 pont

    26. Rajzold le a termik vízszintes keresztmetszetét, ha a szél a papírlapodon jobbról fúj! Írd le mi, mit jelent rajta! – 2 pont

    27. Mi a völgyszél? – 3 pont

    28. Hogyan működik a parti szél? – 3 pont

    29. Hogyan és mi szerint osztályozzuk a felhőket? - 3 pont

    30. Hogyan osztályozzuk a felhőket magasságuk szerint? Mutasd be a különböző rétegeket, a felhők jellemző anyagát és milyen előtagot kapnak! – 4 pont

    31. Hogyan osztályozzuk a felhőket alakjuk szerint? – 3 pont

    32. Sorold fel a 10 felhőfajt! – 5 pont
    33. Sorolj fel néhány „beszélő felhőt”! Írd le, hogy néznek ki, hol helyezkednek el és mit mondanak neked? – 4 pont

    34. Milyen feltételek szükségesek a zivatar kialakulásához? – 3 pont

    35. Milyen jelek utalnak zivatarveszélyre hosszabb idővel, majd közvetlenül előtte? – 4 pont

    36. Mik a zivatar veszélyei a siklóernyősökre nézve? – 3 pont

    37. Mit jelent a kifutószél fogalma? – 1 pont

    38. Milyen távolságba érhet el a kifutószél és milyen szélsebességgel? – 2 pont


    SIKLÓERNYŐS ETIKETT

    1. Sorolj fel néhány dolgot, ami az alapvető siklóernyős kultúrához tartozik – starthelyen, levegőben, leszállóban – 5 pont

    2. Sorolj fel néhány dolgot, amit siklóernyősként megtehetsz a természet védelméért! – 4 pont


    EGÉSZSÉGÜGY


    1. Miért fontos a folyadék pótlása sportolás közben? Mik lehetnek a dehidratáció tünetei és következményei? – 2 pont

    2. Mit jelent a napszúrás és a hőguta? Hogyan előzhetőek meg? – 2 pont

    3. Kullancscsípés esetén mi a teendő? – 1 pont

    4. Milyen tünetek utalhatnak allergiára és mi a teendő? – 2 pont

    5. Mit teszel, ha szemtanúja vagy egy személyi sérüléssel járó balesetnek, vagy sérültet találsz valahol (vagyis nem láttad magát a balesetet)?
    6. Milyen alapvető információk lehetnek fontosak és miért? – 3 pont

    7. Hogyan döntöd el egy balesetnél, hogy egy sérülthöz mentőt kell hívni, elégséges bevinni az ügyeletre vagy nem igényel orvosi ellátást? – 2 pont 


    TEMATIKA, SZABÁLYOK, JOGSZABÁLYOK


    1. Mi az a REBISZ? Mikor és milyen eseményeket kell bejelenteni hozzá? Miért? – 2 pont
    2. Milyen szervezethez kapcsolódik a REBISZ és hol találod a telefonszámát? – 2 pont
    3. Miért és mikor fontos a légterek ismerete? – 2 pont

    4. Mi a nem ellenőrzött légterek maximális átlagos tengerszint feletti magassága Magyarország felett? – 1 pont

    5. Ingyenes hivatalos forrásból honnan kaphatunk információt a napi légtérfelhasználási tervben érintett légterekről és azok tervezett üzemidejéről? – 1 pont

    6. Mi az alapvető különbség az ellenőrzött és a nem ellenőrzött légterek között? – 1 pont

    7. Mit jelent a G és az F légtér? – 2 pont

    8. Mit jelent a D, a P és az R légtér? Értelmezd őket röviden! – 3 pont

    9. Mit jelentenek a VFR és az IFR fogalmak? A siklóernyőzésre melyik vonatkozik? – 2 pont

    10. Ismertesd a kitérés szabályait nyílt légtérben és lejtőszélben! – 3 pont

    11. Ismertesd különböző repülőeszközök találkozásának alapelveit! – 2 pont

    12. Ismertesd a termikrepülés szabályait! – 2 pont

    13. Mit nevezünk holttérnek?  - 1 pont

    14. Mit teszel, ha beleset veszélyt észlelsz egy szabálytalan módon feléd közeledő pilóta miatt? – 2 pont

    15. Milyen dokumentumok szükségesek a jogszerű siklóernyős repüléshez Magyarországon? Mely papíroknak kell a pilótánál/növendéknél lenni és melyeknek otthon? – 3 pont

    16. Milyen képzettségi szintet jelent az A-vizsga magyarul és nemzetközi megjelöléssel? Mire jogosít? (időjárási körülmények, felügyelet) – 3 pont

    17. Mit jelent a Gyakorló Pilóta jogosítás? Mik a feltételei, mire jogosít? Mennyi ideig érvényes? Érvényes-e az országhatáron kívül? – 2 pont

    18. Milyen képzettségi szint jogosít először önálló repülésre? Mik a feltételei? – 2 pont

    1.     Mik azok a stablapok, és mi a szerepük?